Fra hånd til munn og andre essays

Aschehoug 2000 Innbundet

Denne boken er en selvbiografi som forteller historien om den unge forfatteren Paul Austers kamp for å klare seg. Han forteller om sin desperate søken etter arbeid og sin trang til å bli en dyktig forfatter.

Fra hånd til munn, Den røde notisboken og Hvorfor skrive ? er beretningen om kunstneren som ung mann, nærmere bestemt om kunstneren som var besatt av ideen av å skape, av å beholde sin frihet som dikter ved i minst mulig grad forholde seg til den materielle verden.
Det var ikke mulig. Derfor er ikke Paul Austers selvbiografiske essays bare en beretning om dikterkunstens trange kår. Det er blant annet essay om penger, og . ikke minst om hva det vil si å være uten.

Erindringsbildene far tidlig ungdomsår i Paris, tiden til sjøs på en supertanker, eller livet som nyslått far på desperat jakt etter midler til å forsørge familien, er preget av den velkjente austerske tone, en tilsynelatende nøktern fortellerstil som likevel inneholder bisarre elementer og møter med personer som senere har dukket opp i Austers romaner. Alle er de preget av den tvetydigheten som kjennertegner Paul Austers diktning, og som visker ut grensene mellom fiksjon og virkelighet. Fascinerende lesning for alle håpefulle forfatterspirer . og for alle Austers mange fans, selvsagt.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203202971

EAN 9788203202971

Omtalt person Paul Auster

Bøker jeg har lest i 2015.

• "The art of hunger - essays, prefaces, interviews and the red notebook" av Paul Auster
  • "In the country of last things" av Paul Auster
  • "The red notebook - and other writings" av Paul Auster