Fortellingen om Bergen

Eide forlag 2000 Innbundet

Fortellingen om Bergen er byens historie fra de eldste tider og frem mot år 2000. Fortellingen handler om hvordan byen er blitt det den er blitt. Hvordan den har sett ut, hvordan den har vokst ut over grensene, hvordan bergensere har bygget husene sine, arbeidet, bodd, handlet, kledd seg og fornøyet seg, hvordan de har reist til og fra byen og forflyttet seg innenfor den. Boka tar også for seg økonomi og politikk, men bare som bakgrunn for fortellingen om hvordan bergenserne har opplevd og sett byen sin gennom århundrene. Med bibliografi og register.

Hvor kommer fortidens bergensere fra? Hvem var de, og hvordan levde de? Fortellingen om Bergen er byens historie fra de eldste tider og frem mot år 2000. Men det er en annerledes historie: Politikk og økonomi er nok med, men bare som bakgrunn for fortellingen om hvordan bergenserne har opplevd og sett byen sin. Hvordan de har bodd, fattig og rik, hvordan de har kledd seg, hva de har hatt på bordet, hvor de har hatt arbeidet sitt, hvordan de har kommet fra bydel til bydel gjennom århundrene . til forts, til hest, i karjoler, i trikk og buss og privatbil. Sentralt i fortellingen står bildene fra Vågen, fra tiden før Olav Kyrre og til i dag, med trafikken av langskip og knarrer, kogger og linjeskip, fullriggere og hjuldampere, sildeskuter og fjordabåter, hydrofoiler og cruiseskip. Krig, branner, eksplosjoner og katastrofer har gang på gang herjet byen, men hver gang har bergensere bygget den opp igjen. Fortellingen følger monumentalbyggenes historie, fra Håkonshallen til Grieghallen, men samtidig er det også beretningen om bydelenes historie: Hvordan byen vokser ut fra Bryggen og Vågsbunnen og sprer seg til Sandviken og Nøstet, til Nygårdshøyden og Hødden, til Kalfaret og Årstad . til den de siste årtiene har sprengt nye grenser og reist store boligstrøk der det før var beitemark og skog. Et rikt bildemateriale følger og utdyper historien og teksten. Et praktverk til å bla i og nikke gjenkjennende til, men også med en kunnskapsrikdom til å fordype seg i for den som vil vite mer om hvordan Bergen har utviklet seg gjennom århundrende.

Forlag Eide forlag

Utgivelsesår 2000