Fortell med meg!

levende språkmiljø for de yngste

av (forfatter) og Iben Sandemose (illustratør).

Pedagogisk forum 2012 Heftet

Små barn trenger engasjerte voksne som leker, lytter og forteller. Dette er boken for alle dem som er på jakt etter ideer til det viktige arbeidet med språk og lek i barnehagen. Hvordan skaper vi et godt språkmiljø for 1-3-åringer? Hvilke aktiviteter og opplevelser kan hjelpe ordene på gli? Trude Anette Brendeland har laget en inspirasjonsbok til barnehagepersonalet. Trude Anette Brendeland er førskolelærer og har tidligere. skrevet boka Magiske samlingsstunder. Mange kjenner henne fra kurs om sammen tema og som leder av nettstedet Fantasifantasten.no

Forlag Pedagogisk forum

En helt grei bok om å få mer liv i samlingstundene og hverdagen ellers for de yngste i barnehagen. Den omhandler først og fremst det som har med det å fortelle, og fortellinger å gjøre, hva det er og hvordan man kan få det frem på en mest mulig engasjerende måte. Det skal som regel ikke så mye til og Brendeland gir noen gode råd på veien til en fortellende hverdag. Brendeland skriver også om nytten fortellinger har for barnas utvikling, bl.a. nevner hun at fortellinger kan gi håp og tro på at det er mulig å overvinne det som er vanskelig. Hun nevner videre at empati kan vokse fram i en fortellende hverdag. Boken gir også flere enkle tips til samlingsstunder og måter å fortelle på. En bok som passer for alle som jobber i barnehage.

Boken handler om hvordan barn lærer i leken, og hvordan du kan bruke fortelling og/eller eventyr til å utvikle språket og språkforståelsen til barn. En god bok for småbarnsforeldre og andra som har med små barn og gjøre.