Forfulgt av staten

den nådeløse jakten på norske kommunister

Kagge 2020 Innbundet

Ambisiøst og medrivende om et mørkt kapittel i norsk historie.

I 1933 gikk oslopolitiet brutalt og målrettet etter kommunister som hadde møtt opp til den første antinazistiske markeringen i Norge. Forfølgelsen av annerledestenkende skulle vedvare gjennom verdenskrigen og langt inn i vår egen tid. Alle midler var tillatt.

Forfulgt av staten tar for seg et emne som fortsatt er lite belyst. Å stå fram som norsk kommunist betød stigmatisering, et ødelagt liv og i verste fall selvmord. Forfatteren avslører hvordan norske makthavere systematisk bekjempet lovlig politisk virksomhet og kneblet opposisjon gjennom forfølgelse og overvåking. Ofrene var alt fra barn til traumatiserte krigshelter. Denne boken forteller deres historie. Tidsvitner, pårørende og overvåkingsmapper gir et nytt og levende bilde av det norske demokratiets skyggeside.

«En eneste lang lesefest.»
Klassekampen

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Omtalt tid 1900-tallet

Alexander Wisting beskriver i boka "Forfulgt av staten. Den nådeløse jakten på norske kommunister" hvordan norsk politi før andre verdenskrig samarbeidet med det nazistiske Gestapo om kartlegging og forfølgelse av norske kommunister, og hvordan tyske nazister ansvarlig for drap og tortur under okkupasjonen av landet fikk betydelig strafferabatt etter krigen ved at de delte informasjon med norsk politi de hadde samlet inn om de norske kommunistene, som altså før og under andre verdenskrig gikk i bresjen i den antifascistiske kampen. Nå får vi i samband med NRKs Brennpunkt-dokumentar altså vite at PST ikke fant grunn til å følge opp bekymringsmeldinger om at unggutten Filip Manshaus i Bærum ga uttrykk for nynazistiske holdninger, med begrunnelsen at "det ikke forelå noe tydelig voldspotensial". Med Wistings framstilling i bakhodet framstår det som en heller vikarierende forklaring, som er egnet til å tildekke den kjensgjerning at det ennå ikke er blitt tatt noen oppgjør med norsk politis og den norske statens antikommunsitiske nazisympatier, og at disse sympatiene derfor fremdeles gjør seg gjeldende og skaper betydelige blindsoner i politiets og myndighetenes arbeid med og mot høyreekstrem radikalisering. Det er vanskelig å få øye på og følge opp en slik radikalisering, når man har og tildels fremdeles representerer en slik radikalisering selv, men nekter å vedkjenne seg det. Wistings betimelige framstilling fortjener et bredest mulig publikum.