Fødselsdag

mitt første år som mor, eller En reise i underverdenen

en memoar

Gyldendal 2021 Innbundet

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788205553774

EAN 9788205553774

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Ida Jackson

Fantastisk! Eg trudde dette var ei bok ein traumatisk fødsel, og det er det OGSÅ,. men forfattaren maktar å sette det personlege inn i ein samfunnssamanheng på ein unik måte, noko liknande har eg aldri lest. Nybrottsarbeid. Og ei rik bok også språkleg, og faktisk også med burlesk humor innimellom

For en bok, for en person. Jeg elsker hvordan Jackson er samfunnsengasjert, feminist og våken. Historien hennes er voldsom og den ga ikke spesielt mersmak om det å formere seg, men det føltes som en ærlig fortelling. Mer som en "forbered dere og la oss håpe det ikke blir like ille for andre" heller enn frarådning. Det er deilig med noen som er så gjennomgående (tilsynelatende) åpen og ærlig. Som sier ting andre kanskje tenker, men ikke vil si høyt. Hun deler utfordringer knyttet til barsel, fødsel, helsevesenet (psykisk helse, abort, svangerskap, amming, mm.), samfunnet, diskriminering mot de med funksjonsnedsettelser og personlige utfordringer. Forfriskende lesning. Anbefales!

Og så visste jeg i margen at dette ville ha drept meg. Jeg kom ikke til å dø, men døden var her, og i et annet liv, i en annen tid, så ville jeg vært en av dem som "døde i fødsel", en bisetning, så kort, så udramatisk.

Hvem var dette mennesket som kom ut på den andre siden av fødselen? Det var ikke rart at sønnen min var ny og fremmed her, han var jo ny og fremmed her, men jeg var blitt en fremmed, jeg også. Hvem var jeg nå?

All gynekologi er en invasjon: de kalde hendene, hanskene, det bestemte grepet. Hender der det ikke skal være hender. All testing, alle aborter er hendelser som bekrefter svangerskapets faktum. Livmoren er åstedet. Det er ingen steder å gjemme seg når egget har festet seg. Spontanabort, provosert abort, senabort, fødsel: Alt dette er ting som skjer med og i og gjennom den gravide kroppen. Da må den gravide kroppen ha rett til å få all informasjon og ha full selvbestemmelse. Alt annet er overgrep.

Forhåpentligvis mer en i 2021

• "Feltnotater fra småbarnslivet" av Heidi Bøhagen
  • "Kroppen er en morder - roman" av Kitty Byng
  • "Bli mor no?" av Kristina Leganger Iversen
  • "Prøve og feile - roman" av Jan Grue
  • "Happy ending - 13 skeive historier" av Anitra Guddal Figenschou
  • "Brorskapet - en historie om drapet på Benjamin Hermansen" av Anne Bitsch
  • "Jeg vil bare at det skal være oss - dikt" av Kristian Bergquist
  • "Det skjer nå - fortellinger fra en feministisk revolusjon" av Helena Brodtkorb
  • "Desperate gjerninger" av Megan Nolan
  • "Hvis jeg faller - en beretning om usynlig arbeid" av Jan Grue