Forlag Aschehoug
Utgivelsesår 1982
Format Innbundet
ISBN13 9788203107337
EAN 9788203107337
Genre Historisk litteratur
Omtalt tid 1800-tallet
Språk Norsk bokmål
Sider 365
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
En bok jeg må innrømme å ha brukt uvanlig lang tid på. Liker jo egentlig godt romaner med solide historiske rammer, og denne boka plasserer seg sånn sett ganske så midt i blinken. Kanskje blir personalgalleriet litt for omfattende til at jeg lot meg engasjere i de enkelte skjebner. Kanskje mister boka noe av sitt spenningspotensiale av samme grunn. Men et overbevisende dykk inn i tiden rundt 1814 er det, og livets tunge realiteter med fattigdom, sult og nød beskrives på et saftig og meget realistisk vis. Eidsvoll prosessen og konstruksjonene av vår nye grunnlov var også meget interessant lesning, kunne gjerne har mer av dette og kanskje litt mindre av de mer "roman-pregde" bakrunnshistoriene knyttet til de utvalgte som satt på Eidsvoll?
For meg ble dette derfor først og fremst lærerikt.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketDet fant sted en form for sjørøveri i forkant til året 1814 - under napoleonskrigene
Rundt 1814 foregikk det en form for "sjørøveri" som var kaperfart, en statlig godkjent form for privat krigføring til sjøs hvor man kapret fiendtlige handelsskip for å ta dem som «prise». Denne aktiviteten var mest fremtredende under napoleonskrigene etter at Danmark-Norge ble dratt inn i krigen med Storbritannia i 1807, og spesielt fra 1808 mot svenske fartøy. Norge hadde en stor kaperflåte, spesielt fra Sørlandet, med rundt 70 kaperbåter i Kristiansand alene før 1814, som aktivt opererte i Skagerak for å kapre fiendens skip og last. Bakgrunnen for kaperfarten
Napoleonskrigene:
Danmark-Norge ble involvert i krig med Storbritannia i 1807, noe som banet vei for kaperfart som et krigsmiddel.
Kaperbrev:
Privatpersoner fikk tillatelse til å kapre fiendtlige skip ved å inneha et kaperbrev, utstedt av myndighetene.
Aktiviteten rundt 1814
Sørlandsk kaperflåte:
Byer som Kristiansand utrustet et stort antall kaperbåter, ofte med 20 til 70 mann i besetning, som var svært aktive i Skagerak.
Prisedømming:
Kaprede skip og last ble brakt til norske havner, der en priserett skulle avgjøre om de var lovlig erobret som «prise».
Britiske kapringer:
I tillegg til å kapre britiske og svenske skip, ble også norske kaperfartøy og mannskaper ofte angrepet og tatt til fange av britene. Rundt 1500 norske kapergaster ble satt i britisk fangenskap før 1814.
Bøker fra mitt bibliotek, ikke i kronologisk orden