Flor og fjære

verdens nordligste tropehage

av (forfatter) og Knut Bry (illustratør).

Press 2006 Innbundet

På øya Sør-Hidle utenfor Stavanger har familien Bryn i løpet av førti år skapt tropehagen Flor & fjære. Hagen er den nordligste i verden hvor palmer vokser utendørs hele året, og blir i dag besøkt av over 30 000 mennesker årlig. Bokens forfatter og fotograf har tatt turen ut til øya og formidler gjennom tekst og bilder hagens historie og dens mangfold av bregnetrær, palmer, oliventrær, korkeik og en mengde andre eksotiske planter og trær fra hele verden. Har litteraturliste.

I øyriket nord for Stavanger ligger den vesle øya Sør-Hidle - og det tropiske miraklet Flor & Fjære. Da Åsmund og Else Bryn kom ut hit midt på 1960-tallet, trodde ikke øyas bønder at noe kunne spire og gro ute på den nordvendte husmannsplassen. Stedet var en vindskurt umulighet for et ambisiøst hageanlegg. Likevel tar hagen i dag pusten fra de 30.000 besøkende som hvert år kommer sjøveien til Flor & Fjære. Forfatteren Hugo Lauritz Jenssen og fotografen Knut Bry tar i boken Flor & Fjære leseren med ut til øya, og formidler den berikende sanseopplevelsen det er å vandre i den unike hagen mellom bregnetrær, palmer, papyrus, banantrær, oliventrær, korkeik - og en mengde andre planter og trær fra hele verden. Dette er historien om et stykke ugjestmild natur som med kjærlig pleie er blitt til en hage som det ikke finnes maken til - et sted ingen forlater uten en avstemt sjel og et edlere hjerte. I boken avsløres noen av hemmelighetene bak den umulige hagen, og du får videre inspirasjon og praktiske råd for eget hagestell.

Forlag Press

Utgivelsesår 2006