Fjellmus

av (forfatter) og Nina Martins (illustratør).

Aschehoug & Co 1972 Innbundet

Forlag Aschehoug & Co

Utgivelsesår 1972

Språk Norsk

Etter noen hundre sider med høyst alderdommelig Dostojevskij-oversettelse møtte jeg (lese)veggen. Behovet for enkelt språk og snill humor ble akutt. Et søk i "skal lese"-hylla brakte for dagen denne perlen fra barndommen, som jeg reddet fra bibliotekets utrenskinger for ei tid siden.

Det ble et hjertelig gjensyn med skikkelsene jeg hadde så stor glede av for seksti år siden eller mer! Språket (utgitt i 1907!) er saktens vel så alderdommelig som hos Dostojevskij , men så befriende folkelig likevel. Barnebøkene til Barbra Ring er morsomme, usentimentale og velsignet fri for moralismen som ofte preget barnelitteraturen i "gamle dager". Jeg har hatt ei av de triveligste lesestundene på lenge! Av rein gjensynsglede flesker jeg til med en femmer.

Så gled toget bort fra stasjonen, og Fjellmus begynte å interessere seg for sine medreisende. I kupéen satt bare to damer som leste i røde bøker og snakket noe som Fjellmus ikke skjønte. Men ved en stasjon fikk hun se landhandleren fra bygden hjemme. Straks ropte hun ut av vinduet:
"Sjuarn. Kom og hjelp meg å flytte inn til deg."
En grå, alvorlig mann kom og tok sakene hennes, og resten av veien stod ikke munnen på Fjellmusen. En gang iblant så det nesten ut som om den grå mannen ville ha smilt hvis han hadde kunnet. Han snakket ikke, bare hørte.