Fimbulvinteren. Roman

Unknown Binding

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Format Unknown Binding

70 ÅR SIDEN NEDBRENNING OG EVAKUERING
I Dagsavisen i går 18.10.2014 etterlyses kunnskap om tyskernes evakuering og nedbrenningen av Finnmark og deler av nordtroms senhøstes 1944. Krigshistorien vår har lite fokusert på disse utrolig dramatiske hendingene.
Romanen "Fimbulvinteren" av Sigbjørn Hølmebakk løfter denne delen av vår historie, - og av russisk historie, fram slik at den sitter i ryggmargen. Som norsklærer i ungdomsskolen brukte jeg lenge å la elevene lese romanen parallelt med historiefagets vektlegging av krigen. Elevene likte boka svært godt. Men etterhvert ble det vanskeligere og vanskeligere å få fatt i den, klassesettene vi lånte ble tynnere og tynnere og den var ikke å få kljøpt i bokhandel.
Ser til min glede at boka nå forligger som e-bok, kanskje også som opptrykk av 1.utgaven?
"Fimbulvinteren" fortjener å bli lest. Fatter dårlig hvorfor den ikke har kommet i stadig nye utgaver. Har en mistanke om at Hølmebakks plassering langt ute på venstresiden hadde noe av skyldan. Under den kalde krigen var det vel heller ikke så populært å flagge at russerne befridde Finnmark et halvt år før resten av Norge ble fritt
Romanen er også filmatisertt under tittelen "Brent jord". Kanskje en ide å sende den på TV i forbindelse med dette triste 70-årsjubileet? Skaff deg boka og les, jeg garanterer at du vil synes at det er en stor roman.

Her har jeg laget en liste over skjønnlitterære verker om hvordan det var under 2.verdenskrig i Finnmark. Listen er langt ifra komplett, så kom gjerne med forslag :)

Loppemarked? Bøkene på denne lista sendes til loppemarked tirsdag 12/2-2013