Farmors kongehus

av (forfatter) og Elisabeth Moseng (illustratør).

Mangschou 2018 Innbundet

Når jeg er på besøk hos farmor og farfar, pleier jeg å få farmor til å fortelle historier fra gamle dager. Den aller morsomste er den om da kongen skulle bo hjemme hos dem i det store doktorhuset. Da Adele Lærum Duus var liten, ble hun ofte spurt om hun bodde i Kongehuset. For etter at kongefamilien var gjester hos farmor og farfar flere ganger, ble huset deres hetende Kongehuset på folkemunne. I «Farmors kongehus» forteller hun om alt det som skjedde den gangen selveste Kong Olav kom på besøk til doktorhuset da det var NM på ski på Voss. Adele Lærum Duus er skuespiller og forfatter. Historien om kongebesøket er lekent illustrert av Elisabeth Moseng. Duus har tidligere skrevet bok og laget teaterforestilling av «Farfars bombekrater» og «Oldefars ulveskinnspels».

Forlag Mangschou

Utgivelsesår 2018

Omtalt sted Voss

Omtalt person Olav V

Historier om forfatteres besteforeldre pleier sjelden være interessante utenfor familien. Men når besteforeldrene dine faktisk var vertskap for kongen under Norgesmesterskapet på ski, blir det noe annet. Bestemor forteller og barnebarnet spør sånn at unge lesere får svar på alt de lurer på. Hva kan for eksempel en adjutant være? Morsomt og interessant både som fortelling og Norgeshistorie.

• "Bøllene" av Bo Gaustad
  • "Markel meitemark - går over (kommune)grensa" av Rut Teian
  • "Pokalen" av Kristoffer Kjølberg
  • "Grå" av Nina Nordal Rønne
  • "Arkimedes og snøballen" av Hans Sande
  • "Halens historie" av Yulia Horst
  • "Greta og kjempene - inspirert av Greta Thunbergs kamp for å redde jorda vår" av Zoë Tucker
  • "Frøet" av Charlotte Bråten
  • "Pøbler i pels og pyjamas" av Ingvild Bjerkeland