Evakueringen av Finnmark

en seksårings opplevelser i 1944/45

Kolofon 2015 Innbundet

Denne historien omhandler hvordan jeg som liten gutt opplevde å være flyktning i eget land under 2. verdenskrig.
På min 6-årsdag den 25.oktober 1944, befridde russiske styrker en del av Øst- Finnmark , og de tyske styrkene begynte tilbaketrekkingen mot Vest-Finnmark og Troms. Etter ordre fra Føreren i Berlin, ble den brente jords taktikk igangsatt under tilbaketrekningen.
Med tysk grundighet ble ordren fulgt. De brente våre hjem, drepte våre dyr og jaget oss på flukt ut i det ukjente.
Titusener av mennesker ble tvangsevakuert sørover i landet.
Dette er en av de største tragediene som rammet en hel befolkning og landsdel i Norge under den 2. verdenskrig. Likevel er den nesten ikke omtalt i etterkrigstidens historiebøker. Derfor er det så få i dag som kjenner til det som hendte disse dramatiske høst- og vintermånedene 1944/45.
Dramaet brant seg inn i minnet til en liten 6-åring, og dette ønsker jeg å dele med andre.
Ole Mikalsen.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2015

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Finnmark

Omtalt person Ole Mikalsen

Ole Mikalsens bok "Evakueringen av Finnmark" er en annerledes bok om krigen i Norge. I denne litteraturen finner vi som regel historier om slag, trefninger og krigens kollektive gru. Denne boken forteller imidlertid om krigen sett fra 6 åringen som måtte forlate hjemmet i Finnmark og endte som flyktning i eget land i Uvdal. Her møter vi enkeltmenneskene. Boken trekker til slutt linjene til vårt forhold til dagens flygninger tragedier og likhetene med skjebnen til Finnmarks befolkning under krigens siste år. Les boka for dine barn eller barnebarn og ha samtaler om fortellingene, dette vil skape arena for empati og solidaritet.