Omtale fra forlaget
Hva er «god presseskikk»? Det er et hovedspørsmål i Etikk for journalister. Boka er en innføring i det yrkesetiske regelverket som de journalistiske mediene legger til grunn for sitt arbeid. Forfatteren drøfter etiske utfordringer og dilemmaer som journalister møter i sitt daglige arbeid, og peker på hva Pressens Faglige Utvalg har uttalt om de ulike temaene. Han behandler emner som journalisters integritet, samfunnsrollen, sannhetskravet, forholdet til kildene, personvernet i journalistikken, og mye mer. Etikk for journalister har i en årrekke vært pensum ved journalistutdanningene i Norge. I denne femte utgaven går vi dypere inn i etiske spørsmål knyttet til moderne nettjournalistikk, som for eksempel kravet om rask og umiddelbar publisering, brukermedvirkning og delingskultur, bruk av sosiale medier i journalistikken, kontekstuell annonsering og journalistikkens grenser og kjennetegn i en ny mediesituasjon. Boka har også fått en rekke nye caser, og den er oppdatert med de siste endringene i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten. Svein Brurås har selv journalistbakgrunn, han er dr.philos. og er ansatt som førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskulen i Volda. Etikk for journalister har en egen side på Facebook (se knappen for digitale ressurser under forsidebildet). Her vil det bli lagt ut oppdateringer, nye caser og relevante tilleggsopplysninger til bokas innhold. Her er du som leser også velkommen til å legge inn kommentarer, spørsmål eller kritikk. Forfatteren lover svar.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2014
Format Heftet
ISBN13 9788245016338
EAN 9788245016338
Språk Bokmål
Sider 348
Utgave 5
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket15 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket