Et oppdiktet liv

Solum 2001 Innbundet

Romanen foregår på Napoleonstiden og handler om den unge trommeslageren Antoine Macé som bytter identitet og navn og møter sitt livs store lidenskap. Som Auguste Macé slår han seg fram i verden og ender som fransk visekonsul i den vestnorske provinsbyen Molde. Prisen for ytre framgang i en fremmed kultur er imidlertid indre rotløshet.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2001

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Norge Frankrike

Boken beskriver historiske personer og relatere til, og stimulerer til mer lesing dersom leserne er interesserte. Den er tankevekkende på flere måter, og boken gjør seg aktuell med å beskrive kjønnsdiskriminerende oppførsel av en maktperson. Et gjentagende poeng i historien er hvordan mennesker takler nød i fatale omstendigheter. Forfatteren gir lett tilgjengelig informasjon om tiden som handlingen er berammet omkring

• "Jomfruen fra Norge" av Tore Skeie
  • "Bror din på prærien - roman" av Edvard Hoem