Et liv

den nakne sannheten

av (forfatter) og Kjell Helgheim (oversetter).

Solum 2016 Innbundet

«De siste vindpustene døde hen, enhver krusning forsvant fra havflaten, det slappe seilet var helt rødt. En uendelig stillhet lammet luftrommet, det var som om elementenes møte krevde taushet. Havet hevet sin glinsende, våte buk som en altoppslukende elskerinne som ventet på den ildfulle elskeren som senket seg mot henne. Han nærmet seg, rød av lengsel etter omfavnelsen. Han sank over henne, og litt etter litt slukte hun ham.»

Et liv er en roman om tomhet, drømmer og lengsler. Som barn har Jeanne levd skjermet fra den virkelige verden, alene med sine illusjoner om voksenlivets frihet, om den store kjærligheten og et liv fylt av .mening. Men .møtet med virkeligheten skal bli alt annet enn det hun har lengtet etter: Litt etter litt løser forventningene seg opp som illusjoner og det livet hun hadde forestilt seg erstattes av den nakne sannheten om en verden .dominert av grådighet og svik.

Et liv er et oppgjør med romantiske vrangforestillinger, men samtidig et ømt portrett, skildret med følsomhet og empati, av en kvinnes liv hvis skjebne ligger i mennenes hender.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788256019076

EAN 9788256019076

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Frankrike

Fra naiv lykke til stille desperasjon.

Åpningen er så romantisk som man kan ønske seg: Jeanne på 17 år slipper ut fra et langvarig klosteropphold. Nå er det bare å glede seg over friheten på familiegodset og vente på en kjekk ung mann å forelske seg i.

I denne naturalistiske roman skal situasjonen raskt endre seg. Jeanne virker fullstendig uforberedt på hva som venter henne i livet, ikke minst fra ektemannen. Hun er naiv og kunnskapsløs. I tillegg er hun svært følsom og reagerer med en tåreflom når noe går henne imot.

Men forfatteren vil mer. Det er kvinneundertrykking over en bred skala som holder Jeanne nede. Den virker så ødeleggende på karakteren hennes at jeg på et tidspunkt hadde mistet alt håp for henne. Tiden er den reaksjonære perioden etter Napoleons fall (såvidt nevnt). Det går egentlig mest utover aristokrater som ikke behøver å leve av eget arbeid, men er bundet av konvensjoner. Likevel gir avslutningen et glimt av håp for Jeanne. Livet er når det kommer til stykket ikke det verste man har.

Maupassant skriver overraskende direkte og jordnært også om seksuelle forhold. Hans negative syn på adelen og det katolske presteskapet vises tydelig. Sant å si er det bare blant vanlige folk at han finner dugelige og rause karakterer.

Romanen fra 1883 ble nylig oversatt til norsk. Anbefales!

«Life, you see, is never so good or so bad as people think.» (sluttreplikk)

Love! [ . . . ] At last she was free to love. She had just to meet the hero of her dreams. (Fra den engelske oversettelsen).

One may mourn vanished illusions as bitterly as one grieves for the dead.

She realized for the first time that two people can never reach each other's deepest feeling and instincts.