Omtale fra forlaget
Søren Kierkegaards "Enten - Eller" utkom i to bind i København 20. februar 1843. Verket ble utgitt i pseudonymen Victor Eremitas navn og utgjør innledningen til Kierkegaards filosofiske forfatterskap. De to delene av "Enten - Eller" har hver sin fortellerstemme, hver med diametralt motsatte livsanskuelser. I Første del er det en anonym person, Estetikeren A, som fører ordet. Gjennom et knippe litterære arbeider, med ulik stil og tilnærming, belyses en estetisk livsanskuelse. Her er aforismer, en studie av Mozarts Don Juan-skikkelse og litteraturkritiske analyser. Det siste og lengste arbeidet, "Forførerens dagbok", har i dag verdenslitterær status på egen kjøl.
Estetikeren A vil tydelig sjarmere, imponere eller sjokkere i sine velskrevne stykker. Men i Annen del av "Enten - Eller" er det Etikeren B som har ordet, og går til rette med Estetikeren A, og fremhever i stedet verdien av ekteskapelig pliktmoral, karakterstyrke og selvbeherskelse. "Enten - Eller" ble en umiddelbar suksess i samtiden. Det var særlig Estetiker As livsanskuelse som slo an sterke strenger blant
Københavns unge publikum. Her mente de å høre tidens europeiske toner om Weltschmerz og spleen. Kierkegaard selv følte seg misforstått i mottakelsen, og «svarte» med "Stadier på livets vei" to år senere.
Forlag Oktober
Utgivelsesår 2014
Format Heftet
ISBN13 9788249513673
EAN 9788249513673
Språk Bokmål
Sider 537
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Eg pleier vanlegvis å legga vekk bøker der verken stil eller øvrig innhald greier å vekka mi interesse. Men i håp om ei openberring tvang eg meg sjølv gjennom denne første delen av verket. Problemet med boka er at ho, slik eg forstår det på føreordet, er meint framstilla meiningane til ein karikatur, altså denne Estetikaren A (kanskje ein versjon av Kierkegaard sjølv), og at kunnskapen om dette set innhaldet i tekstane i andre rekke for lesaren. Det vil seia at når ein les er det vanskeleg å ta tekstane på alvor, sidan ein ventar seg at desse i del to (som eg enno ikkje har lese) liksom skal setjast på plass av Etikaren B. Dette gjer at eg heile tida les tekstane på eit slags overordna nivå, vel medviten om forfattarens intensjonar, samtidas mottaking og forfattarens vidare behandling av temaet, for ikkje å snakka om desse figurane A og B sine roller, og dermed ikkje klarar å interessera meg for stoffet tekstane behandlar. Dette stoffet er for øvrig også stort sett framstilt i ein stil som er overlessa, langtekkeleg og i ein syntaks som til dels grensar mot det uleselege. Greit nok om ein likar denslags, men eg synest livet er for kort.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketHva er en dikter? Et ulykkelig menneske som gjemmer dype kvaler i sitt hjerte, men hvis lepper er dannet slik at idet sukket og skriket strømmer ut over dem, lyder de som en skjønn musikk.
Menneskene er da urimelige. De bruker aldri de frihetene de har, men krever dem de ikke har; de har tenkefrihet, de krever ytringsfrihet.
7 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket