Enten - eller

første del

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Oktober 2013 Innbundet

Søren Kierkegaards "Enten - Eller. Et Livs-Fragment" utkom i to bind i København 20. februar 1843. Det over 700 sider store verket ble utgitt i pseudonymen Victor Eremitas navn og utgjør innledningen til Kierkegaards filosofiske forfatterskap. Verket ble en umiddelbar suksess, men Kierkegaard følte seg misforstått i mottakelsen, og "svarte" med "Stadier på livets vei" to år senere.De to delene av "Enten - Eller" har hver sin fortellerstemme, hver med diamentralt motsatte livsanskuelser. I Første del er det "estetikeren A" som fører ordet gjennom et knippe gjennomarbeidede litterære arbeider, hvorav det siste og lengste, "Forførerens Dagbog", i dag har verdenslitterær status på egen kjøl. Estetikeren A vil tydelig sjarmere, imponere, eller sjokkere i sine velskrevne stykker. Det var disse som slo an så sterke strenger blant Københavns unge publikum. Her mente de å høre tidens europeiske toner om Weltschmerz og spleen, ledsaget av forakt for spissborgertilværelsen og drømmer om frigjørelse fra foreldregenerasjonens pliktmoral. Andre del av "Enten - Eller", der "etikeren B" har stemmen, utkommer høsten 2013.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2013

Eg pleier vanlegvis å legga vekk bøker der verken stil eller øvrig innhald greier å vekka mi interesse. Men i håp om ei openberring tvang eg meg sjølv gjennom denne første delen av verket. Problemet med boka er at ho, slik eg forstår det på føreordet, er meint framstilla meiningane til ein karikatur, altså denne Estetikaren A (kanskje ein versjon av Kierkegaard sjølv), og at kunnskapen om dette set innhaldet i tekstane i andre rekke for lesaren. Det vil seia at når ein les er det vanskeleg å ta tekstane på alvor, sidan ein ventar seg at desse i del to (som eg enno ikkje har lese) liksom skal setjast på plass av Etikaren B. Dette gjer at eg heile tida les tekstane på eit slags overordna nivå, vel medviten om forfattarens intensjonar, samtidas mottaking og forfattarens vidare behandling av temaet, for ikkje å snakka om desse figurane A og B sine roller, og dermed ikkje klarar å interessera meg for stoffet tekstane behandlar. Dette stoffet er for øvrig også stort sett framstilt i ein stil som er overlessa, langtekkeleg og i ein syntaks som til dels grensar mot det uleselege. Greit nok om ein likar denslags, men eg synest livet er for kort.

Hva er en dikter? Et ulykkelig menneske som gjemmer dype kvaler i sitt hjerte, men hvis lepper er dannet slik at idet sukket og skriket strømmer ut over dem, lyder de som en skjønn musikk.

Menneskene er da urimelige. De bruker aldri de frihetene de har, men krever dem de ikke har; de har tenkefrihet, de krever ytringsfrihet.

• "Sult - i original tekstversjon fra 1890" av Knut Hamsun