En vill mann

365 dager som jeger, fisker og sanker

av (forfatter) og Gunnar Omsted (forfatter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Forfatteren hevder å ha levd et år i villmarka, i et område ved Sognefjorden, med våpen og fiskeutstyr, men uten medbrakt mat. Han forteller hvordan han overlevde på vilt, fisk, bær, sopp og andre spiselige vekster, og hvordan han klarte å takle utfordringene rundt det å holde seg varm og tørr og finne trygge steder å bo.

Inspirert av Helge Ingstad legger Clausen ut på 365 dager i villmarka uten matforsyninger. Men han har våpen og fiskeutstyr, og han skal overleve på vilt, fisk, bær og sopp. Klarer han det? Kristoffer sover i gapahuker og provisoriske telt og holder varmen med bål. Vinteren 2009-2010 er den kaldeste på flere tiår med temperaturer ned mot minus 24 grader. Her er menneskelige utfordringer vanlige mennesker knapt tør tenke på. Det gjelder å holde seg varm og tørr, det gjelder å få i seg nok næring. Det gjelder å overleve rent mentalt. Denne fortellingen er enestående i nyere tid. Hvordan arter livet seg for en jeger og sanker på 2000-tallet? Vil han klare å gjennomføre?

ISBN13 9788202311353

EAN 9788202311353