En som het Abel Ek

Gyldendal 1988 Innbundet

Om tingene, tanken og kroppen, som slites fra hverandre i sorgen, som samstemmes i kjærligheten og gleden. En samling med et episk preg som bærer fram de store temaene i livet. Rytmiske, klangfulle dikt som ved sin åpenhet og sitt nærvær går i dialog med leseren og setter spor. En reise i tiden, en reise i språket, en reise i Europa og i Australia, og i Norge. Forfatteren avdekker virkelighet, han forteller historier og foretar svimlende utflukter i historien, litteraturen, astrologien og politikken.

Utgivelsesår 1988

ISBN13 9788205177925

EAN 9788205177925

Snefillediktet

Etter ingenting kommer ingenting, slik en bekk blir

til en elv som renner i havet, hvorfra

vannet stiger som damp, synker som sne

filler og blir til bekk til elv til hav igjen, du vet - fra

ingetnting til ingenting, som om ingenting var hendt.

• "En sirkel is" av Jan Erik Vold
  • "Omvei til Venus - roman" av Torgeir Schjerven
  • "Elg" av Jan Erik Vold
  • "Entusiastiske essays - klippbok 1960-1975" av Jan Erik Vold
  • "Nattens leker - noveller" av Stig Dagerman
  • "Å føre krig mot den gjengse maratonprosa - dikt i utvalg" av Richard Brautigan
  • "Ikke - skillingstrykk fra nittitallet" av Jan Erik Vold
  • "Jeg" av Johan Borgen