En håndbok i livskunst

Pax 2000 Innbundet

I store trekk består denne boka av samtlige av Grácians tolv bøker, og er med sine 300 aforismer en veiledning i kunsten å leve og å overleve, samt eksempler og råd for utvikling av verdslig visdom. Med noter.

Baltasar Gracián
EN HÅNDBOK I LIVSKUNST
"Tilbakeholdenhet er et varemerke på store evner. Et hjerte uten hemmeligheter er som et åpent kort. Der det finnes dybde, finner en dype hemmeligheter, store rom og gjemmer, hvor viktige ting ligger skjult."
EN HÅNDBOK I LIVSKUNST av den spanske gullalderdikteren Baltasar Gracián er en samling aforismer om hvordan man skal oppføre seg for å oppnå anseelse og anerkjennelse her i verden. Det handler om sammenhengen mellom den gode smak, det gode liv og det gode samfunn, og om hvordan et klokt menneske går frem for å innhente kunnskap, foreta vurderinger og for å handle.
Baltasar Gracián (1601-1658) var en verdslig jusuitterprest som næret et glødende hat til all menneskelig dårskap. Han skrev sin håndbok i den faste overbevisning at mennesket kan bli fullkomment. I århundrene som fulgte bredte håndbokens ry seg i lærde kretser rundt i Europa, og den ble tidlig oversatt til en lang rekke språk.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2000