En fløjte lød i mit blod

nye dikt

av (forfatter) og Lars Frode Larsen (redaktør).

Gyldendal 2003 Innbundet

Samlingen inneholder kjærlighets- og refleksjonsdikt, fortellende dikt, leilighetsdikt og polemikk. Tidsmessig spenner diktene over nærmere 70 år, og noen av dem offentliggjøres for første gang i denne boken.

Nye og ukjente dikt av Knut Hamsun. En Fløjte lød i mit Blod er en litterær begivenhet: en ny diktsamling av Knut Hamsun! Diktene har tidligere ikke vært publisert i bokform, og noen av dem offentliggjøres nå for første gang. Tidsmessig spenner diktene over nærmere 70 år. Her er kjærlighets- og refleksjonsdikt, fortellende dikt, leilighetsdikt og polemikk. Lars Frode Larsen, en av våre fremste Hamsun-kjennere, har samlet og redigert diktene. I bokens etterord tar han for seg Hamsuns forhold til lyrikken, og han forteller historien om dikteren som gang på gang brente manuskriptene sine. Hamsun har gått inn i litteraturhistorien som forfatter av kun én diktsamling, Det vilde Kor. Årets utgivelse vil supplere og nyansere det bildet vi har av lyrikeren Knut Hamsun, og den vil vise nye sider ved dette særegne og elskede forfatterskapet.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205315389