En bok om oppvekst

samfunnsfag for førskolelærere

av (forfatter) og Mette Vaagan Slåtten (forfatter).

Fagbokforlaget 2006 Heftet

Forfatterne tar opp ulike samfunnsfaglige temaer med særlig betydning for førskolelærere, og viktige oppvekstarenaer som familie, barnehage og skole er sentrale i boka. Viktige utfordringer det moderne samfunnet skaper, både for førskolelæreren og den offentlige oppvekstpolitikken, blir tydeliggjort. Stoffet i denne utgaven er revidert og oppdatert i forhold til nye rammeplaner for barnehager og førskolelærerutdanningen, samt den nye barnehageloven. I tillegg er boken utvidet med ett kapittel om barnehagen som organisasjon, og ett kapittel om ledelse i barnehagen. Har sammendrag, spørsmål og oppgaver etter hvert kapittel, litteraturliste og register.

Denne boka tar for seg sentrale temaer innenfor samfunnsfag i førskolelærerutdanningen, og hovedfokus er barns oppvekst. Endringer i barns oppvekstkår og samfunnet generelt stiller både barn, foreldre og førskolelærere overfor nye problemstillinger og utfordringer. Andre utgave av boka er revidert på bakgrunn av ny lov om barnehager, ny rammeplan for førskolelærerutdanning og ny rammeplan for barnehagen. Boka er også oppdatert ut fra nyere forskning og statistikk. Forfatterne viser hvordan barns sosiale bakgrunn, kjønn og etnisitet kan skape store ulikheter i barns oppvekstkår, og at ulikheter ofte blir reprodusert. Andre viktige temaer er barn og medier, hvordan familien som institusjon har endret karakter, og barnehagens plass i velferdsstaten. Et eget lovkapittel ser nærmere på utviklingen med hensyn til barns rettigheter og viser til utfordringer førskolelærere står overfor. Siden forrige bok kom ut, er den nye barnehagereformen iverksatt, og boka belyser denne i et systemkritisk perspektiv. Det siste kapitlet i boka tar opp temaet profesjon og diskuterer blant annet førskolelærerprofesjonens status etter den nye barnehageloven. Denne reviderte utgaven er utvidet med to nye kapitler som omhandler barnehagen som organisasjon og ledelse i barnehagen, temaer som er sterkere vektlagt i den nye rammeplanen for førskolelærerutdanning. Her presenteres generell teori rundt organisasjon og ledelse, men knyttet opp mot barnehagen og belyst ut fra senere års omstillinger i kommunene. Ann Kristin Larsen og Mette Vaagan Slåtten arbeider som høgskolelektorer i samfunnsfag ved førskolelærerutdanningen på Høgskolen i Oslo.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2006