Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatterne tar opp ulike samfunnsfaglige temaer med særlig betydning for førskolelærere, og viktige oppvekstarenaer som familie, barnehage og skole er sentrale i boka. Viktige utfordringer det moderne samfunnet skaper, både for førskolelæreren og den offentlige oppvekstpolitikken, blir tydeliggjort. Stoffet i denne utgaven er revidert og oppdatert i forhold til nye rammeplaner for barnehager og førskolelærerutdanningen, samt den nye barnehageloven. I tillegg er boken utvidet med ett kapittel om barnehagen som organisasjon, og ett kapittel om ledelse i barnehagen. Har sammendrag, spørsmål og oppgaver etter hvert kapittel, litteraturliste og register.
Omtale fra forlaget
Denne boka tar for seg sentrale temaer innenfor samfunnsfag i førskolelærerutdanningen, og hovedfokus er barns oppvekst. Endringer i barns oppvekstkår og samfunnet generelt stiller både barn, foreldre og førskolelærere overfor nye problemstillinger og utfordringer. Tredje utgave av boka er revidert på bakgrunn av nyere forskning og statistikk. Forfatterne viser hvordan barns sosiale bakgrunn, kjønn og etnisitet kan skape store ulikheter i barns oppvekstkår, og at ulikheter ofte blir reprodusert. Andre viktige temaer er barn og medier, hvordan familien som institusjon har endret karakter, og barnehagens plass i velferdsstaten. Et eget lovkapittel ser nærmere på utviklingen med hensyn til barns rettigheter og viser til utfordringer førskolelærere står overfor. Barnehager endrer seg i takt med samfunnet omkring. Slik vil organisasjonen ta nye former, og på sikt vil også barnehagens kultur kunne endres. Det belyses nærmere ved et eget kapittel om barnehagen som organisasjon. En organisasjon må ledes, noen skal ha ansvar for at den oppfyller sitt formål. Et eget ledelseskapittel ser nærmere på hvilke arbeidsoppgaver en leder av barnehagen kan ha, hvordan nye lederstillinger har kommet til, og hvordan organisasjon og ledelse henger sammen. Nye krav til barnehagens ledelse vil ha innvirkning på førskolelærerprofesjonens utvikling. Bokas siste kapittel ser nærmere på førskolelærerprofesjonen i samfunnet. Ann Kristin Larsen er studieleder ved førskolelærerutdanningen, og Mette Vaagan Slåtten arbeider som høgskolelektor i samfunnsfag ved førskolelærerutdanningen. Begge er ansatt på Høgskolen i Oslo.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788245010428
EAN 9788245010428
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 349
Utgave 3
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket