En annerledes jul

Gyldendal Tiden 1995 Innbundet

Da Katja møter arbeidsløse Kim, forstår hun at ikke alle gleder seg over julen. Dette møtet blir et vendepunkt for henne, og hun føler på seg at denne julen blir annerledes enn alle andre. Men ennå vet hun ikke at lysene i Famis hage skal bestå av politilamper, og at julemusikken skal erstattes med ulende sirener.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788205234277

EAN 9788205234277

Serie Katja (10)

Genre Spenning

Men Fami, de er jo mennesker, de også. Han var tynnkledt og frossen og hadde ikke penger. Var sikker uten jobb også. Men han er et menneske, som deg og meg. Hvorfor skal vi bare late som vi ikke ser dem som har det vanskelig og gå forbi? Det er forresten ikke uteliggere og boms som han gutten som oftest står for volden i byen. Det er helt andre gjenger. Jeg har snakket med mange uteliggere. Mange av dem er hyggelig og snille folk, helt alminnelige mennesker, som deg og meg. De har bare vært litt uheldige i livet.

Noen gang følte hun julestemningen som noe trygt og godt og tradisjonelt som alltid hadde vært der og som alltid skulle være der. Andre ganger klarte hun ikke å føle noe spesielt.

Hun gjorde som Fami og lukket øynene mens hun tenkte på julen slik hun opplevde den da hun var liten. Hun husket den helt spesielle spenningen som begynte allerede da første luken skulle åpnes i adventskalenderen, og forsatte under alle juleforberedelsene på skolen utover i desember måned. Hun husket hvor spent hun alltid var på julegavene. Og når julekvelden kom - lukten av juletreet, lyden av julesangene, synet av all pynten og alle godteriene - marsipanen, julekakene og de brente mandlene. Alt sammen var med på å skape en egen spenning og forventning. Den kunne være så sterk at det kjentes som en deilig kiling i maven!

Alle har vel rett til å bli behandlet med alminnelig høflighet.

Alt gikk galt for ham helt fra barndommen. Det er ikke alle som er sterke nok til å takle så mye motgang. Jeg synes ikke vi skal dømme dem og vende dem ryggen bare fordi de er svake. Det hjelper i *hvert fall * ikke til å gi dem bedre selvfølelse.

• "Adresse Beverly Hills" av Ellinor Rafaelsen
  • "Maktspill" av Ellinor Rafaelsen