Edderkoppen

Gyldendal Tiden 1998 Heftet

Katja drar på ferie i Thailand. Hun treffer thaipiken Myli, og blir trukket inn i Jack Waldens edderkoppnett - der barn selges og kjøpes som slaver. Dermed blir ferien mer spennende enn Katja setter pris på.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998

Serie Katja (7)

Genre Spenning

Omtalt sted Thailand

Å se disse små ungene som solgte blomster i gatene, og de unge jentene sammen med voksne, vestlige mannfolk. Det var både trist og ekkelt. Og skuffende. Det ødela noe av det fine med Thailand. Det var så mye pent å se på - alle templene, de eksotiske plantene, solnedgangen og de fine, smilende menneskene. Alt kunne ha vært så fint, om det ikke hadde vært så mange barn som hadde det vondt!

Var det dette de voksne snakket om? og Tv reportasjene handlet om? Var dette en av de fabrikkene som brukte barn som slaver? Det så sånn ut!. Hun følte plutselig en fortvilet medlidenhet med barna der inne. Gikk det virkelig an at det kunne være så stor forskjell på barn i en og samme verden? Med de sunne og friske ungene hjemme i Norge, røde i kinene og struttende av sunnhet. Også de tynne og bleke små arbeiderne der inne. I en og samme verden! Det var så urettferdig!

• "Adresse Beverly Hills" av Ellinor Rafaelsen
  • "Maktspill" av Ellinor Rafaelsen