Emaline og Gærnemannen

historien om Angus

av (forfatter) og Arne Ruste (oversetter).

Omnipax 2007 Innbundet

Da Emaline ødela foten i en ulykke, ble pappa så fortvilet at han forlot Emaline og mamma. Emaline savner pappa, og det er vanskelig for henne og mammaen hennes å klare seg alene. De greier seg bare fordi Angus, som bor på sinnssykeasylet, kommer og hjelper dem. Romanen handler om samhold og medmenneskelighet. Boken er tilrettelagt med enkel tekst.

Prisbelønt kanadisk roman der Emaline (12) forteller om livet etter ulykken. Beinet som ble ødelagt plager henne mindre enn savnet av faren, som, full av sorg og skyldfølelse, skjøt hunden hennes, og deretter forlot familien. Til naboenes bestyrtelse leier moren inn en mann fra det lokale asylet til å hjelpe til på gården. Angus er en rødhåret kjempe som ungene erter og kaller gorilla. De voksne behandler ham nærmest som et dyr i zoologisk hage. Men mens lokalsamfunnets fordommer holder på å få tragisk utfall, er det Angus som hjelper Emaline å forsone seg med tapet av faren. Korthugd og lettlest, men en svært rik fortelling. Fra 10 år - for alle.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2007