Elleve år

De norske bokklubbene 1994 Innbundet

I denne fortellingen, forfatterens selvbiografiske erindringer, følger leseren Ingvild fra spedbarnsalder og frem til hun er omkring elleve år gammel, da familiefaren dør.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1994

Genre Personlige beretninger Klassisk litteratur

Omtalt person Sigrid Undset

Det har vært fascinerende å lese Sigrid Undsets barndomsminner. Hun var utstyrt med en fabelaktig hukommelse og sugde opp i seg og bevarte alle barndommens sanseinntrykk og opplevelser. Og disse har hun klart å formidle videre, ikke bare i denne boken, men jeg kjenner også igjen elementer i de skjønnlitterære verkene, - det er ingen som kan skildre et norsk sommerlandskap gjennom et barns øyne slik som Sigrid Undset!

Men boken har ikke verdi bare som en skildring av hendelsene i Undsets barndom og hennes opplevelse av dem, den gir oss også så mye verdifull kulturhistorisk kunnskap, - og den slags er jeg veldig svak for! Her får man skildret forskjellige strøk i det gamle Kristiania (Oslo), både hvordan disse så ut den gang og det mer sosiologiske bildet av hvem som bodde hvor, hvordan det så ut i hjemmene, kvinnenes stilling og barnas lek. Det siste ikke minst, og det er morsomt å oppdage at disse pene og pyntelige småpikene lekte ganske fritt, skitnet til de upraktiske kjolene sine, var ulydige og ikke alltid like snille!

Hun syntes, hun visste allerede så meget om verden som var vondt og så meget som var grenseløst godt, så hun orket det ikke - der var så meget å grue seg til og så meget å glede seg til så et øieblikk kjente hun sig næsten trett på forhånd.

Og plutselig var det som om hun alt sammen - menneskene som døde og døde, de hadde holdt på å dø nedigjennem alle årtusenene, og mellem alle de glemte døde hadde der alltid været nogen som deres nærmeste holdt for umistelige og sa om: "Få vorde nu fødte bedre". Og så levde de videre.

I sitt hjerte var Ingvild enig - fortellingen var så uhyggelig nær barnas egen virkelighet så det var like godt å slippe sånt.

En liste, med bøker fra fretex en dag solen skinte og vinden var kald. Jeg betalte kun 110,- for alle sammen.

• "Drift" av Fredrik Parelius
  • "Splinten av trollspeilet" av Sigrid Undset