Elevens tekst

et utgangspunkt for skriveopplæring

av (forfatter).

Cappelen Damm akademisk og Landslaget for norskundervisning 2019 E-bok

Gjennomsnittlig terningkast: 4.67 (3 terningkast.)

29 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Hvordan lærer barn å skrive tekster som fungerer? Hva krever en god skriveopplæring av læreren? Hva tenker du om det? Denne boka viser en skriveopplæring som tar utgangspunkt i elevenes egne tekster, der læreren snakker med eleven om tekstene på en måte som fremmer skriveutviklingen. Da må læreren kunne se og sette ord på hva eleven får til, og på hva hver enkelt elev trenger å arbeide videre med. Elevens tekst gir læreren nødvendig fagspråk, tekstkunnskap og kunnskap om skriving. Boka inneholder en variert samling tekster, skrevet av elever fra første til tiende klasse. Forfatteren analyserer og kommenterer både innhold og form i elevtekstene, og knytter hele tiden metodiske og didaktiske overveielser til analysene. Slik modellerer hun en nyansert vurderingspraksis med respekt for elevens tekst og for dens utviklingspotensial. E-boken tilsvarer 4. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2014.

Bokdetaljer

Forlag Cappelen Damm akademisk Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2019

Format E-bok

ISBN13 9788202591533

EAN 9788202591533

Serie LNUs skriftserie

Språk Bokmål

Sider 187

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

1 0 2 0 0 0

Bokomtaler

En helt ok bok om elevens tekst i grunnskolen. Den tar for seg kanskje litt for mange elevtekst eksempler og analyser dem, og i lengden blir det noe kjedelig og uinteressant. Innimellom kan tekstanalysene allikevel skimte noe interessante poenger. Boken innholder også et liten gramatisk del, men lærer leseren om hva man bør være obs på når elever skriver forskjellige type tekster. Leste ferdig boken etter eksamen, så kan hende "ferdig" følelsen gjorde noe med resten av boken. Boken kan være lur å dykke nærmere ned i når aktuelle og mer avanserte elevtekstsituasjoner oppstår i klasserommet. En bok som er blitt brukt i lærerstudiet gjennom flere år og utgaver.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

29 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket

Du vil kanskje også like

  • "Begynneropplæringen - fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning" av Marit Johnsen- Høines
  • "Den skal tidlig krøkes - skolen i historisk perspektiv" av Tove Aarsnes Baune
  • "Mening i tekst - teorier og metoder i grunnleggende lese- og skriveopplæring" av Ingolv Austad
  • "Norskdidaktikk - ei grunnbok" av Jon Smidt
  • "Matematikk for lærere 1" av Per Arne Birkeland
  • "Litterær forståelse - innføring i litteraturdidaktikk" av Åsmund Hennig
  • "Hjem og skole - hvordan etablere et samarbeid til elevenes beste?" av Thomas Nordahl
  • "Vurdering for læring i klasserommet" av Trude Slemmen
  • "To eller flere - basiskunnskaper i gruppepsykologi" av Peik Gjøsund
  • "Grammatikken i bruk" av Harald Morten Iversen
  • "Diktboka - om arbeid med poetiske tekstar i skolen" av Per Olav Kaldestad
  • "Kan læring planlegges? - arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor? : skrevet mot LK06: læreplan for kunnskapsløftet" av Britt Ulstrup Engelsen
Alle bokanbefalinger for dette verket

Andre utgaver