Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
En bok om lærerens forståelse for og kjennskap til eleven og betydningen denne forståelsen har for elevens læring og utvikling. Boka tar utgangspunkt i at barn og unge er aktører i eget liv, og søker på det grunnlag å stimulere til bevisstgjøring om hvordan læreren kan møte eleven og legge til rette for både faglig og sosial læring. Forfatteren drøfter hvordan elevens læringsstrategier og handlinger i skolen kan forstås. Han beskriver konkrete tilnærmingsmåter som lærere kan anvende, og legger særlig vekt på relasjonelle forhold, klasseledelse, ulike undervisningsstrategier og sosial kompetanse. Flere eksempler fra skolehverdagen knytter bokas kunnskapsgrunnlag til praksis. Boka retter seg mot praktiserende lærere og studenter i lærerutdanning, pedagogikk og psykologi, men kan også være et godt bidrag i etter- og videreutdanningssammenheng. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
En bok om lærerens forståelse for og kjennskap til eleven og betydningen denne forståelsen har for elevens læring og utvikling. Boka tar utgangspunkt i at barn og unge er aktører i eget liv, og søker på det grunnlag å stimulere til bevisstgjøring om hvordan læreren kan møte eleven og legge til rette for både faglig og sosial læring. Forfatteren drøfter hvordan elevens læringsstrategier og handlinger i skolen kan forstås. Han beskriver konkrete tilnærmingsmåter som lærere kan anvende, og legger særlig vekt på relasjonelle forhold, klasseledelse, ulike undervisningsstrategier og sosial kompetanse. Flere eksempler fra skolehverdagen knytter bokas kunnskapsgrunnlag til praksis. Boka retter seg mot praktiserende lærere og studenter i lærerutdanning, pedagogikk og psykologi, men kan også være et godt bidrag i etter- og videreutdanningssammenheng. Har litteraturliste.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2002
Format Heftet
ISBN13 9788215002460
EAN 9788215002460
Språk Bokmål
Sider 198
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket