Eksgangster

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Aschehoug 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Peter Brown er assistentlege på et av Manhattans verste sykehus. Han har et mareritt av en vaktplan og mye han foretrekker å skjule - blant annet sin fortid som tidenes yngste hitman for New Jersey-mafiaen. Nå har han ny identitet og prøver å gjøre opp for seg ved å helbrede mennesker i stedet for å drepe dem. En morgen ligger en gammel gangsterkjenning i sykesenga. Dette er den første boka om Peter Brown.

"Eksgangster" er en thrillerdebut så original og full av adrenalindrevet, forfriskende action at det er umulig ikke å bli hektet. Vi møter Peter Brown, assistentlege på Manhattans verste sykehus. Han har et mareritt av en vaktplan og en fortid han foretrekker å skjule. Nicholas LoBrutto, alias Eddy Squillante, er Browns nye pasient. Han har tre måneder igjen å leve og en merkelig overbevisning om at Peter Brown egentlig er Pietro Brnwa, tidligere hitman for New Jersey-mafiaen. Peters kappløp med døden er i gang, og som leser henger du med i en spinnvill fortelling full av knivskarp dialog og svart humor.

ISBN13 9788203211393

EAN 9788203211393

Serie Peter Brown / Pietro Brnwa (1)

Genre Thrillere

Omtalt sted New York New Jersey

God underholdning fra mafiamiljø

Denne thrilleren likte jeg.
En ung gutt roter seg inn i en mafiafamilie fordi besteforeldrene hans ble drept, og deretter skjer det mye ...
Selv om det skjedde mange fæle ting her, så ble det fortalt på en både humoristisk og overbevisende måte, og hovedpersonen, eksgangsteren, får man sympati med.
En fin avveksling fra andre mer seriøse bøker.
Handlingen rev meg med, og jeg kunne godt tenke meg å lese ei bok til fra Josh Bazell.

Men ritualer gjør oss alle til komplette idioter. Akkurat som sånne fugler som sover med hodet bakover fordi forfedrene deres sov med hodet under vingen. Plutark har skrevet at det er tåpelig å bære sin nygifte kone over dørterskelen, for vi har glemt at det egentlig er en referanse til den gangen romerne røvet sabinerkvinner - og det skrev Plutark, for faen, for to tusen år siden. Vi ser fremdeles for oss døden som en mann med ljå. Vi burde i stedet brukt et bilde der han kjører John Deere-traktor.

Ifølge professor Marmoset skal du aldri prøve å huske hvor du har lagt noe. Du skal bare forestille deg hvor du ville lagt det , og lete på det stedet du ville valgt. For hvorfor skulle du velge et annet sted nå enn det du gjorde sist? Personligheten din er mer stabil enn som så. Vi våkner jo ikke opp hver dag som forskjellige mennesker. Vi stoler bare ikke på oss selv.

Det medisinsk sett merkelige ved min beslutning om å la en oppdiktet, overnaturlig størrelse velge retning i livet mitt - som om universet liksom skulle hatt en bevissthet, eller en form for handlende instans - er at det overhodet ikke gjør meg kvalifisert til diagnosen sinnslidende. Diagnostic and Statistical Manual, som tar sikte på å sortere symptomer på psykiatrisk lidelse såpass at man kan fakturere etter dem, er klar på det punktet. Det står der at hvis en tro skal kunne kalles vrangforestilling, må den være "basert på feilaktige konklusjoner om en ytre virkelighet som er solid underbygd, til tross for hva nesten alle andre mener, og til tross for alt som måtte finnes av ukontroversielle og åpenbare bevis på det motsatte". Og tatt i betraktning hvor mange mennesker som kjøper lodd, banker i bordet eller føler at noe har skjedd av en viss grunn, er det ikke lett å karakterisere noen form for overtro som noe sykelig.

Akk, ungdom. Den er som heroin du røyker i stedet for å snorte. Den fordufter så fort at du ikke kan fatte at du fremdeles er nødt til å betale for det.

• "Englegift - thriller" av Susanne Ayoub
  • "Hvor er alle jentene nå?" av Leena Lehtolainen