Englegift

thriller

av (forfatter) og Johann Grip (oversetter).

Ganesa forl. 2005 Innbundet

Den halvt jødiske Karoline Streicher svindlet alle mennesker rundt seg for å få rikdom og mat. Etter hvert led fire mennesker i hennes nærmeste omgangskrets en uventet og smertefull død, og i 1938 blir hun henrettet for fire giftmord. 60 år senere vil den unge manusforfatteren Marie Horvath lage film om "demonen med engleansiktet". Hun intervjuer Karolines sønn som forteller henne om sin mor og en grufull sannhet som han har holdt skjult, og Marie blir trukket inn i et manipulerende spill. Boka baserer seg på en virkelig kriminalsak fra Hitlertidens Wien.

Englegift er en drivende psykologisk thriller om sjalusi, galskap, forbrytelser og mord som baserer seg på en virkelig kriminalsak fra Hitlertidens Wien. Den halvt jødiske Karoline Streicher svindlet hensynsløst alle mennesker rundt seg for å oppfylle sine drømmer om rikdom og makt. Etter hvert led fire mennesker i hennes nærmeste omgangskrets en uventet og smertefull død. I 1938 ble Karoline henrettet for fire giftmord etter at Adolf Hitler selv hadde avslått søknaden om benådning. 60 år senere vil den unge manusforfatteren Marie Horvath lage film om demonen med engleansiktet. Hun intervjuer Karolines sønn, Hermann Streicher, som forteller henne om sin forhatte mor - og en grufull sannhet som han har holdt skjult et helt liv. Han trekker Marie dypere og dypere inn i et manipulerende spill. Men når nettet snører seg sammen, får leseren seg en uhyggelig overraskelse ... Susanne Ayoub ble født i Bagdad og flyttet til Wien som seksåring, hvor hun fortsatt bor. Hun skriver teaterstykker, filmmanus og hørespill og arbeider i radio og TV som dramaturg og regissør.

Forlag Ganesa forl.

Utgivelsesår 2005