Economix

How and Why Our Economy Works (and Doesn't Work), in Words and Pictures

av (forfatter), Dan E. Burr (illustrator), Joel Bakan (introduction) og David Bach (foreword).

Abrams ComicArts 2012 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Abrams ComicArts

Format Paperback

Economix er en fantastisk reise gjennom den økonomiske historien. Ved hjelp av forklarende (og humoristiske) tegninger animeres historien til en sammenhengende fortelling fra filosofenes jordlige engasjement til økonomiens faglige fødsel og brokete oppvekst.

Allerede i forordet løfter David Bach forventningene ved å kunngjøre boken som obligatorisk introduksjonslektyre for sine sønner i den økonomiske verden. I mine øyne bør den også bli et verktøy i obligatorisk voksenopplæring.

Noen mangler finnes dog, og enkelte forklaringer blir noe forkortet og essensialiserte. Teksforfatteren Michael Goodwin klarer imidlertid å dra frem det viktigste for hva han avslutningsvis ønsker å formidle, og gjør dette på en god måte ved å befeste sin egen posisjon i bokens siste tredjedel.

Boken, som er tegnet av Dan E. Burr, er ment som en introduksjon til videre interesse, og avsluttes med en liste med anbefalte bøker - mange av de kjente titler for de som har lest noe økonomi fra før.

Økonomi er noe av det mest grunnleggende som eksisterer i kraft av våre liv. Vi er daglig konsumenter og trenger konsumet for overlevelse, produksjon og reproduksjon. Likevel er kunnskapene mangelfulle hos mange. Dette gjelder ikke bare folk flest, men den fortalte historien i boken viser at det er mye manglende fornuft innenfor murene til økonomiens høyborger. En slik bok er derfor utrolig viktig for både nåtidig forståelse av dagens store problemer på kontinentene, og for fremtidige løsninger på kommende utfordringer.

Economix er derfor anbefalt til alle med forbehold om at de yngre med engelskkunnskaper får noe forklaringshjelp fra de eldre. Tegningene og forklaringene er ikke vanskeligere enn at man skal kunne forstå fenomenene og kunne videreformidle informasjonen til andre.

(Foruten Goodwin & Burrs egne forslag, så vil en god påfølgende bok etter lesing av Economix være Edmund Conways 50 economics ideas you really need to know.)