Forlag New Society Publishers
Utgivelsesår 2002
Format Paperback
ISBN13 9780865714489
Sider 144
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketschools don't really teach anything
except how to obey orders.
..noticed a fascinating phenomenon in my thirty years of teaching:
schools and schooling are increasingly irrelevant to the great enterprises
of the planet.
No one believes anymore that scientists are trained in science classes
or politicians in civics classes or poets in English classes.
The truth is that
schools don't really teach anything
except how to obey orders.
This is a great mystery to me because thousands of humane, caring people
work in schools as teachers and aides and administrators,
but the abstract logic of the institution overwhelms their individual
contributions.
Although teachers do care and do work very, very hard,
the institution is psychopathic --
it has no conscience.
It rings a bell
and the young man in the middle of writing a poem must close his notebook
and move to a different cell
where he must memorize that humans and monkeys derive from a common ancestor
"Da Jonas kom hjem fra skolen, alt på den første skoledagen,
spurte moren hva han hadde lært.
Jonas tenkte seg om.
Jeg har lært å sitta stille, svarte han."
Observatører som Alex Kielland og Jens Ingvald Bjørneboe
forsøkte å grave og fant bøygen som hadde sine iboende evner
til å sno og forsvare seg, skyte nye rotskudd og fotskudd.
Lære tenkningens redskaper, eller bare å repetere og simulere ?
Dorothy L.Sayers måtte etterforske denne kriminelle gåte.
Hvem stjal redskapene?
'Weapons of Mass Instruction':
Lærer John Taylor Gatto ble rystet over defektenes
multipliserende evne,
men mener han etter hvert har kommet på sporet av
mulig konstruktive ressurser.
De unge har kanskje slikt, før systemet får tak i dem?
Gatto har ellers stilt spørsmålet om ikke skolen
tvertimot formodning faktisk fungerer etter sin 'oppstilte' hensikt,
mens hensikten altså er sykelig, eller politisk kriminell?
_
Har vi kjent lærere som tok utmattet avskjed fra sin ungdoms
kallsopplevelse, før de helt hadde klart å analysere og
rapportere? Penset og pensjonert ut med kronisk skoleverk?
Hvordan rapportere korrekt til en bøyg..?
Passer skolen fint for unger / ungdom som er svakere
tilpasset og mindre lykkede i livet enn våre egne,
er det da det er helt passende å kue og herde dem litt?
Lot vesenet seg omstøpe, eller bare tapetsere med nye
gloser og knuskakademiske utredninger?
Er selvstendige sjeler rusk i maskineriet,
ble de egentlig trent opp i noe annet enn tvang og pliktøvelser?
/
Kunne vi trenge en komplementær liste,
'Skoleverket forsvarer sin rett'?
for dokumenterte suksesshistorier,
eller det bestående skolesystems teoretiske utforming
og faglige grunn / grunnsyn
ifølge dets innehavere,
eller ifølge systemets begeistrede mekanikere /
fornøyde brukere (foreldre?)
/
relatert, hjemmeundervisning: S.Wise Bauer
gårean såntnoa? hjemme1hjemme2
musisk sjel avdekket revolt og rabalder
/