Dragetreneren

av (forfatter), Cressida Cowell (illustratør) og Sverre Knudsen (oversetter).

Aschehoug 2010 Innbundet

Dette er den første boka om Hikken.

Boken bak storfilmen! Møt alle tiders vikinghelt, Hikken Horriblus Haiflabb III. Hvordan skal Hikken fullføre Drageopptaksprøven med en tannløs drage? Og hvordan skal han bekjempe den fryktinngytende Gigantikus Maksimus-dragen før den sluker alle vikingene på Borkøy? Nå må Hikken hente fram helten i seg.

ISBN13 9788203251801

EAN 9788203251801

Serie Dragetreneren (1)

Mange vil kjenne igjen omslaget og tittelen fra kinofilmen. Handlingen er imidlertid kun basert på bøkene; her er det endel forskjeller. Essensen er dog den samme: en småpinglete, men edel og heltemodig vikinggutt forsøker å hevde seg som klanens neste høvding ved på ekstraordinært klosset-voldelig vis å fange, temme og bekjempe drager og skurker. Ellevilt og humoristisk i den for tiden så populære dagboksjangeren, nesten som En pingles dagbok med drager. Perfekt for aldersgruppen 8-10 år, og de som trenger litt ekstra motivasjon for å lese. Som høytlesende forelder humret jeg godt av denne velformulerte og vittige serien og frydet meg over budskapet om outsiderens seier over tyrraniet ved hjelp av intellektet..

Jeg likte filmen "Dragetreneren" veldig godt, og fordi boka bak filmen som regel er bedre enn selve filmen, leste jeg denne boka, men jeg likte ikke boka noe særlig. Først og fremst ble jeg skuffet over at plottet fra boka viker veldig fra det som er i filmen, og jeg synes at boka var kjedelig. Jeg liker generelt barnebøker, men denne var ikke noe for meg. Det kan godt være at andre liker den kjempegodt, for alle har jo hver sin smak. :) Jeg personlig anbefaler boka til små barn, men jeg tror ikke at den passer for flertallet av eldre barn, ungdom og voksne.

Dette er barnelitteratur som fenger. Vi så filmen (Dragetreneren) først, og I starten var det litt uvant at universet som skildres var anderledes enn i filmen. Dette gjelder særlig dragenes rolle, som jeg synes boka gir mer rom og troverdighet (i den grad det går an for drager..). Og det tok ikke lang tid før vi levde oss inn i universet boka bygde opp mens vi hørte. Honnør også til innleser og oversetter som har gjort meget godt arbeid!

Nå holder DU kjeft, ellers kommer jeg å river deg fra hverandre, ledd for ledd, og gi deg til måkene, ditt planktonhjerte av en manethjernet sneglespisende GRIS.

Bøker for barn som vil ha noe lettlest og morsomt

• "Drageforbannelsen" av Cressida Cowell
  • "Den topphemmelige støvsugeren" av Måns Gahrton
  • "Dødelige drager" av Cressida Cowell
  • "Pirathåndboka" av Cressida Cowell
  • "Lær å snakke dragonesisk" av Cressida Cowell
  • "Fortellingen om Manchester United - arbeiderklubben som ble verdens beste fotballag" av Ronny Johnsen
  • "Lokes skatt" av Måns Gahrton
  • "Sommerkaos på gullkysten" av Måns Gahrton
  • "Fortellingen om Brann - klubben hele Norge brenner for" av Eduardo Andersen
  • "Ruffens jul" av Thore Hansen
  • "Fortellingen om Alexander Rybak - askeladden som dro ut i verden og vant alles hjerter" av Per Asbjørn Risnes
  • "Ny i klassen" av Helena Bross