Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Alle fortellinger og dramatiseringer om Don Juan har direkte eller indirekte en felles kilde, munken Gabriel Tellez's drama fra 1630. Munken brukte pseudonymet Tirso de Molina da han skrev dramaet, som ble til i den motsetningsfylte reformasjonens tid. Don Juan forfører og bedrar, ikke bare kvinner og elskerinner, men også familie, venner, autoriteter og samfunnsmoral. Men som den barokke helt han er, skiller han ikke mellom høy og lav, adelskvinne eller tjenestejente, og det går ikke upåaktet hen. Tilslutt er det Døden som spiller Don Juan et puss.
Omtale fra forlaget
Alle fortellinger og dramatiseringer om Don Juan har direkte eller indirekte en felles kilde, munken Gabriel Tellez's drama fra 1630. Munken brukte pseudonymet Tirso de Molina da han skrev dramaet, som ble til i den motsetningsfylte reformasjonens tid. Don Juan forfører og bedrar, ikke bare kvinner og elskerinner, men også familie, venner, autoriteter og samfunnsmoral. Men som den barokke helt han er, skiller han ikke mellom høy og lav, adelskvinne eller tjenestejente, og det går ikke upåaktet hen. Tilslutt er det Døden som spiller Don Juan et puss.
Forlag Bokvennen
Utgivelsesår 1998
Format Heftet
ISBN13 9788274880856
EAN 9788274880856
Omtalt tid 1600-tallet
Språk Bokmål
Sider 159
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketSom følge av at antall bøker for slike lister er begrenset til hundre, har jeg delt opp "The Aristocratic Age" i to bolker. I denne beveger vi oss fra tidlig Italiensk renessanse til den engelske barokken. God fornøyelse!
Bloom skriver om "The Aristocratic Age" (år 1321-1832):
- - - It is a span of five hundred years from Dante's Divine Comedy through Goethe's Faust, Part Two [1321-1832], an era that gives us a huge body of reading in five major literatures: Italian, Spanish, English, French, and German. In this and in the remaining lists, I sometimes do not mention individual works by a canonical master, and in other instances I attempt to call attention to authors and books that I consider canonical but rather neglected. From this list onward, many good writers who are not quite central are omitted.