Døden ved min side

å leve med hiv

Aschehoug 2008 Innbundet

Forfatteren forteller om sitt liv som HIV-smittet, fra han får beskjeden om at han er bærer av HIV-viruset i 2006 og fram til sommeren 2007. Han retter et skarpt søkelys mot kunnskapsmangelen i helsevesenet og mot myndigheter som ikke ser sitt ansvar. Han forteller også om mennesker han møter, om dagene og nettene, om håp, og om å gjenoppdage det beste i seg. I tillegg er det også en bok om frigjørende kjærlighet.

Vinteren 2006 ble John Galt lagt inn på Ullevål sykehus, nesten ute av stand til å puste og med høy feber. Så fikk han beskjeden: Du har aids! Da raste verden sammen. Med nye medisiner har forfatteren fått liv og helse tilbake. Men hiv-viruset lever fortsatt i kroppen. Å være hiv-positiv innebærer ensomhet og et splintret selvbilde - og å måtte beskytte seg mot samfunnets fordommer og frykt. John Galt (psev.) retter et skarpt søkelys bl.a. mot kunnskapsmangelen i helsevesenet. Han forteller om dagene og nettene, om håp - om å gjenoppdage det beste i seg selv. Men ikke minst er dette en bok om kjærlighet, om en kvinne som uansett stiller seg ved sin manns side.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203291395

EAN 9788203291395

Genre Personlige beretninger

Omtalt person John Galt

Dette var virkelig en bok jeg trengte. Opplysende, opprivende, brutalt ærlig, reflekterende og konfronterende blant mye annet. Galt skriver åpent om sitt liv som HIVpositiv, mye om historie og det samfunnsmessige perspektivet. Jeg finner alle disse delene interessante. Boken er fra 2008, og det er provoserende og trist at det ikke ser ut som om det har skjedd spesielt store endringer siden den ble skrevet (foruten om noe medikamentelt og noe ved. lovverk som refereres til). Jeg synes Galt tar for seg så viktige aspekter rundt egen skam og sosial skam, som jeg hadde stor nytte av å lese om, og som ikke bare er gjenkjennelig for hivpositive. Hvordan det gjennom hele boka balanseres det å ta det på alvor, samtidig ikke å bagatellisere en hivdiaygnose oppleves viktig. Håper mange kan få øynene opp for denne boka. Anbefales!

Medisinsk er vi ikke lenger like hjelpeløse, men i språket- i våre tanker, forestillinger og følelser - er vi det fortsatt. Hiv handler om de unevnelige ting, det vi ikke tør å nærme oss. Denne hjelpeløsheten lever i beste velgående. Angsten og fordommene ligger igjen som et stort, stumt tomrom og danner en effektiv barriere mot det eneste vi kan overkomme hjelpeløshet med: kunnskap

Hiv er et stigma som ikke bare påføres deg utenfra- det er like mye et stigma man påfører seg selv. Et selvstigma. Hiv lenker meg ikke bare til medisiner og til omverdenens fordommer, men også til min egen bevissthet om å ha fått en seksuell sykdom. Enten jeg vil eller ikke, trenger dette inn i bevisstheten og former forståelsen av hvem jeg er . Den du er, er du blitt gjennom sex! Mitt selvbilde og min selvforståelse seksualiseres.

For meg er seksualiteten et stort landskap som overskrider våre begrensede begreper. Mitt hjerte har alltid vært urolig. Det finnes en dragning i meg mot grenseløshet og store volumer. En mann trenger like lite å være homofil for å ha sex med en mann som han må være heterofil for å ha sex med en kvinne. Spørsmålet om hvem eller hva du er, handler ikke om entydigheter.

Hiv er noe helt spesielt; det berører så mange nivåer samtidig. Hiv er også en mental tilstand.