Dobbeltgjenger

Gyldendal 2006 Innbundet

Et brev med ukjent avsender dumper ned i postkassa til Kristian. Så viser det seg at det bor en annen Kristian Syversen i oppgangen ved siden av. I tillegg til å ha samme navn og adresse, savner de to guttene begge en far. Av nysgjerrighet begynner de å oppsøke personer med samme navn som dem selv. En dag møter de Clara, som forteller at den avdøde mannen hennes også het Kristian Syversen.

To jevngamle gutter med samme navn og samme adresse. Hvordan kan de vite hvem som er hvem? Helt tilfeldig oppdager Kristian at det bor en gutt med samme navn i nabooppgangen. Begge savner en far. Tilfeldigheter? Når guttene finner ut at det bor enda fler ved samme navn i byen bestemmer de seg for å løse mysteriet. Mysteriet Kristian Syversen.Dobbeltgjenger er en spennende historie om tilfeldigheter, vennskap, svik og identitet.Forfatter Liv Frohde om Dobbeltgjenger:Jeg fikk ideen til boka etter å ha hørt om et program som ble sendt på svensk TV. Det var fra en drabantby i Sverige. Der bodde det sju personer som hadde samme navn, Kjell Johanson, i samme blokk. Tv-selskapet sendte folk hjem til alle for å intervjue dem. Jeg så ikke programmet, men tente på ideen. Det var et godt utgangspunkt for å skrive noe om identitet. Fra min tid som lærer, har jeg erfart at også barn er opptatt av de store spørsmålene: Hvem er jeg? Hvor kommer jeg fra? Hvorfor er jeg her? Boka er et forsøk på å stille noen spørsmål som kan sette i gang en tankeprosess hos leserne.Liv Frohde har skrevet flere bøker for barn og ungdom, hvorav flere er blitt solgt til utlandet. To av bøkene hennes, Tiger og Flekk (1998) og Løftet (1999) har ligget på de japanske skolebibliotekarenes anbefalelsesliste, og ble utgitt i svært høyt opplag.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205362802

EAN 9788205362802

Serie 10:12

Dobbeltgjenger er en bok om Kristian Syversen som får en gave fra sin onkel, problemet er at han ikke har en onkel. Han undrer litt får han går til moren sin som sier at det er sikkert sent feil. Kristian går til blokkene i nærheten å letter etter en til Kristian Syversen, han trenger ikke lete lenge. Han ringer på og går opp å banker på døren……. for å vite mer les boken. Den er spennede å passer for barn mellom 10-13 år. Let å lese og ikke vanskelig å forstå heller.