Diktning som skjebne

Aksel Sandemose

Aschehoug 1999 Innbundet

Boka er en gjennomgåelse av Aksel Sandemoses forfatterskap. Med utgangspunkt i den omfattende Sandemose-forskningen og egen nylesing av verkene demonstrerer Hareide sammenhengene mellom Sandemoses liv og diktning. I tillegg til å være en inspirerende bok om Sandemoses forfatterskap, er dette også en biografi i bilder, med en rekke fotografier av Sandemose og hans miljøer gjennom hele hans liv. Har litteraturliste.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788203181290

EAN 9788203181290

Omtalt person Aksel Sandemose

Jeg har aldri hatt noe stort ønske om å lese bøker av Sandemose, ikke nå heller etter å ha lest gode og grundige analyser av hans forfatterskap av professor Jorunn Hareide. Den har også en biografi i tekst og bilder.
Hans psykologiske tekstene appelerer ikke til meg, der bl. a. mord, kjærlighet og erotikk er i skjønn forening.
Hareide skriver: "Sandemoses bøker er ofte blitt karakterisert som psykologiske thrillere".

"Essensen av budene i "Janteloven" går ut på å frata den enkelte troen på at han eller hun har noen egenverdi".
1. Du skal ikke tro du er noe.
2. Du skal ikke tro du er like så bra som oss.
3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
6. Du skal ikke tro du er mere enn oss.
7. Du skal ikke tro du at du duger til noe.
8. Du skal ikke le av oss.
9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.
10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

Dette er en lettlest og interessant bok om Sandemose og hans forfatterskap, og mer blir det nok ikke for min del.