Dikt i samling

Aschehoug 2021 Heftet

Menneskelig samhandling foregår i stor grad gjennom språket. Erling Kittelsen er en av Norges mest sentrale samtidslyrikere, og hans unike bidrag til norsk litteratur ligger blant annet i måten han går i dialog med eldre kunstformer og tenkemåter på, og hvordan han innlemmer dem i et nåtidig univers. Det handler om å dyrke det fordomsfrie møtet som kunstnerisk sjanger og etablere nye forståelsesformer for fellesskap.

Dikt i samling inkluderer dikt fra tolv av Kittelsens bøker, og viser hans pionerarbeid som lyriker gjennom 50 år. Hver utgivelse er forsynt med en kort, nyskrevet innledning.

«Et ruvende forfatterskap. Etter å ha tilbrakt flere dager med denne samlingen, er inntrykket mitt som leser rett og slett overveldende. Ikke bare er det kvantitet, det er også kvalitet - fra første side til slutt. Den som vil være oppdatert på moderne norsk lyrikk og på en av de største i faget, bør være obs på denne boka.» Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen (Terningkast 6)

«Poesien hans aktiverer et vilt arsenal av kunnskap om alt fra norrøn mytologi til sumeriske skrifter og østlig tenkning, men er forankret i en norsk virkelighet og selvforståelse.» Katrine Heiberg, Morgenbladet

«Nyutgivelsen Dikt i samling inkluderer dikt fra tolv av bøkene hans. Det er gledelig at det nå finnes et kronologisk, håndterbart og oversiktlig ettbindsvolum. Med dette volumet blir det mulig å se linjer i et sentralt forfatterskap som tjener på å leses samlet.» Gunnar Wærness, Vårt Land

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788203365614

EAN 9788203365614

john

Han drøyer, vil ikke ut med det
Sol høyt, armene senkes foran kroppen
Seirer inntil videre, taper inntil videre
Vi sitter yre og øre
Vil han komme med noe viktig
tar så vidt til, har vel ikke så mye på hjertet
det vokser en smule
Slutten får dere ikke, sier han
Stanser, tid hopes opp, holder
oss fanget, lager høytrykk
og lavtrykk: i tidslommer
pirrer, små bølger skjærer
mot nysgjerrig strand
Tid står stille, for noe tull
han setter av et tidspunkt
om fjorten dager vi skal finne ord.