Digital melankoli

innlegg i Huffington Post

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Solum 2016 Heftet

«Våre digitale vaner utvikler seg med lynets hastighet; ny tekno.logi beriker tilværelsen, men gjør den også fattigere; den forandrer våre hverdagslige gester, våre daglige aktiviteter og arbeidsmetoder, vår væremåte og våre nære relasjoner, måten vi leser og skriver på, vårt forbruksmønster og tidsfordriv, måten vi elsker på.»
(Antoine Compagnon)

I selskap med noen av sine helter fra fortiden - som blant andre Montaigne, Baudelaire og Proust - inviterer .Antoine Compagnon leseren til å reflektere over vår digitale virke.lighet. Gjennom 40 korte, humoristiske kapitler, opprinnelig publisert som blogginnlegg i den franske versjonen av Huffington Post, legger forfatteren ut om sitt forhold til den digitale tidsalderen, om hvordan våre digitale «proteser» - som han kaller sine mange elektroniske hjelpe.midler - i stadig større grad påvirker måten vi lever på, både på godt og vondt. Compagnon viser seg her ikke bare som en skarpsindig obeservatør og kritiker av vår egen tid, men også som litt av en «nerd».

Antoine Compagnon er forfatter og professor ved Collège de France og Columbia University. Han har utgitt over 20 bøker om litteratur, deriblant En sommer med Montaigne som ble en bestselger i Norge da den kom ut på norsk i 2015.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2016

Herlig sommerbok!

I fjor sommer toppet Antoine Compagnon´s "En sommer med Montaigne" bestselgerlistene her i Norge. Hvem skulle ha trodd at det var mulig i et land der krimlitteraturen og bøker med bilder av pene damer i flagrende kjoler i motvind truer med å ta over hele bokmarkedet? Slike hendelser gir et visst håp for den mer krevende litteraturen. (Ikke dermed sagt at det ikke finnes god krim eller gode såkalte dame-romaner - problemet er bare at de relativt få gode bøkene drukner i mengdene av bøker som ikke holder mål.)

I år er Solum forlag ute med to nye pocket-bøker i samme sjanger. "Digital melankoli" er den ene av dem. Også den er det Antoine Compagnon som står bak. Den andre er "En sommer med Proust", og der er det flere forfattere - blant andre Compagnon - som har bidratt.

Antoine Compagnon (f. 1950) er forfatter og professor ved Collège de France i Paris og Colombia University i London, kan vi lese på forlagets nettside. Innleggene i "Digital melankoli" ble opprinnelig publisert som blogginnlegg i den franske versjonen av Huffington Post. I 40 kapitler, som er korte og humoristiske, skriver forfatteren om sitt forhold til den digitale virkelighet - på godt og vondt. Blant annet kaller han de digitale hjelpemidlene sine som "proteser". For alle oss som mer eller mindre er flasket opp på gadget´s i den digitale tidsalder, er tematikken godt gjenkjennelig. Vi kjenner oss igjen i både gleden og avmakten over vår avhengighet til hjelpemidler vi aldri trodde at vi kom til å gjøre oss til venns med.

"Digital melankoli" er en tankevekkende, men fremfor alt humoristisk sommerbok om hvordan den digitale verden påvirker livene våre. Jeg likte likevel Compagnon´s forrige bok "En sommer med Montaigne" enda bedre, og opplevde nok kvaliteten over noen av kapitlene som litt varierende denne gangen. Men i 25-30 av de i alt 40 kapitlene i boka er Compagnon rett og slett glitrende, og det i seg selv gir et godt grunnlag for å anbefale boka! Boka er lettlest og passer godt som strandlektyre.

Her kan du lese resten av min bokanmeldelse.

Eg gleda meg til denne boka. Språk, digitalisering, dibbeduttar. Perfekt, tenkte eg. Men kanskje eg hadde storkost meg om eg kunne fransk og hadde lese boka på fransk. Her er den plaga av at det er ein del fransk som ikkje blir omsett eller forklart for ein norsk lesar utan franskkunnskapar. Men kanskje omsetjaren meiner at det er det minste ein kan vente av eit litterært interessert menneske?
Compagnon får meg til å humre over fleire av innlegga sine og til å nikke av andre. Men eg sit altså igjen med ei kjensle av at dette er ei lettvint omsett bok.
Hjartesukket har eg forklart litt meir i bloggen min

• "En sommer med Proust" av Laura El Makki
  • "Khirbet Khizah" av S. Yizhar
  • "En sommer med Montaigne" av Antoine Compagnon
  • "Så mye lengsel på så liten flate - en bok om Edvard Munchs bilder" av Karl Ove Knausgård
  • "Jeg kommer med en gang" av Kyung-Sook Shin
  • "Frihet, likhet, Island - en saga om en mann og et land i krise" av Mímir Kristjánsson
  • "Menn uten kvinner" av Haruki Murakami
  • "Elefantpassernes barn" av Peter Høeg