Diamanter varer evig

av (forfatter) og Trygve Dyrøy (oversetter).

Bladkompaniet 2003 Heftet

James Bond får i oppdrag å avsløre et utspekulert internasjonalt gangstersyndikat. Han legger ut på en halsbrekkende ferd, fra diamantgruver i Afrika til New Yorks underverden og spillebulene i Las Vegas. Her seiler han under falskt flagg og blir ikke tatt på med silkehansker når bandittene oppdager dobbeltspillet. Bond svarer med samme mynt og redder seg i siste øyeblikk om bord på Queen Elisabeth sammen med den forhenværende gangsterbruden Tiffany. Men det er farlig å undervurdere sine fiender, det oppdager også agent 007.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 2003

Serie James Bond 007

Genre Agenter og spioner

Nå må du fortelle meg et par ting, sa hun.
– For det første, hva er det du driver med og hvem er det du arbeider for?
(…)
– Jeg arbeider for staten, sa Bond. – De vil sette en stopper for denne diamantsmuglingen.
– En slags hemmelig agent altså?
– Bare en statstjenestemann.
– Vel vel. Hva har du så tenkt å gjøre med meg når vi kommer til London. Kommer du til å sperre meg inne?
– Ja – i et ledig værelse i leiligheten min.
– Det høres bedre ut. Skal jeg bli dronningens undersått, sånn som du? Jeg har ikke noe imot å være undersått.
– Jeg tror nok det kunne ordnes.
– Er du gift? Hun gjorde en pause. – Eller bundet på annen måte?
– Nei, men jeg har et eventyr en gang i blant.
– Jasså, du er av den gammeldagse sorten som liker å ligge med kvinnfolk? Hvorfor har du ikke giftet deg da?
– Det er vel fordi jeg kan leve mitt liv bedre på egen hånd. De fleste ekteskap gjør ikke to mennesker til ett, men til null.
Tiffany tenkte en stund over dette. – Kanskje det er noe i det du sier, sa hun til slutt. – Men det avhenger jo av hva det er du vil gjøre til ett. Det blir i hvert fall aldri noe helt så lenge man er alene.

• "Leve og la dø" av Ian Fleming
  • "Måneraketten" av Ian Fleming