Den nye store ølboka

av (forfatter), Stephen Beaumont (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Pegasus 2013 Innbundet

De siste par tiårene har avdøde Michael Jacksons Den store ølboken oppnådd kultstatus både i Norge og internasjonalt. Innen den ble utsolgt for et par år siden hadde den solgt en million eksemplarer i originalutgaven og 13 000 i Norge. Den nye store ølboka har satt seg som mål å videreføre posisjonen som den fremste internasjonale ølbibelen. Tim Webb er som sin forgjenger Michael Jackson, en av verdens meste kjente ølskribenter og fremtredende i CAMRA (Campaign of Real Ale) i England. Stephen Beaumont har en tilsvarende posisjon fra sitt ståsted i Canada. I forordet retter de begge en stor takk og honnør til sin legendariske forgjenger og inspirasjonskilde Michael Jackson. Boka er rikt illustrert med en tiltalende design i stort format, og tar oss med på en fascinerende reise i ølets fotspor: Hvordan det har oppstått, om ulike ølsorter og om hvordan de drikkes og brukes rundt om i verden. Her fortelles om øl fra Skandinavia, Sentral-Europa Amerika, Asia og Afrika; om produksjonsmåter, drikkekulturer og bruk av øl til og i mat. Og ikke minst viser forfatterne hvordan småskalaøl har fått sin renessanse de senere årene, slik vi også kjenner utviklingen fra Norge.

Forlag Pegasus

Utgivelsesår 2013