Den gule flod, eller Jimi Hendriksens kviser

Gyldendal 2008 Innbundet

Livet for Jimi er ikke lett. Han har mistet et øye, familien hans er sprø, og han har verdensrekord i antall kviser. Ingen på skolen liker ham, og jentene han forelsker seg i tror han kommer fra en fremmed planet. Men en dag må noe bli riktig - selv for Jimi Hendriksen.

For mye og for lite; ømt og morsomt om pubertet.
Jimi mangler ett øye, men har til gjengjeld mye av noe annet, nemlig kviser og hormoner. Ikke at det er særlig heldig å mangle et øye, men å ha så mye hormoner at man går totalt i spinn bare man ser en pen jente, er enda verre. Dette må Jimi hanskes med, og når han i tillegg har en mamma som er naturist og eksperimentell kunstmaler, en pappa som dyrker økologiske grønnsaker på toppen av boligblokka og seks pyton søstre, kan det bli for mye for en som egentlig bare vil én ting. Bli kjent med og elske en jente. Bjørn Ingvaldsen skriver om puberteten denne gang, og på sin vanlige skakke og morsomme måte lar han hormoner og lyter strømme fritt. Den gule flod eller Jimi Hendriksens kviser, er en roman som både er øm, varm og morsom; og litt ekkel.
Utdrag:.Plutselig kom det noen rare lyder fra Laura. Hun hostet og gulpet og spyttet noe ut igjen. Det lå der og stirret på henne, midt i den svømmende feite lapskausen hennes på tallerkenen. Et øye, lapskaus, ser på meg, hikstet hun før hun segnet om og tippet bakover på stolen..

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205376816