Den gode tolk

av (forfatter) og Isak Rogde (oversetter).

Cappelen 2006 Innbundet

Bruno Salvador er kjærlighetsbarnet til en irsk misjonær og en kongolesisk kvinne og har vokst opp i Kongo. Som ung gutt kommer han til England, hvor han nå lever i et kaldt ekteskap med ambisiøse Penelope. Når han blir bedt om å tolke en hemmelig konferanse om Kongos fremtid, der britisk storkapital og britiske myndigheter er innblandet, griper han sjansen til å komme seg vekk fra Penelope. Han har møtt en kongolesisk sykepleier, og trenger å tenke gjennom hva han skal gjøre. Men konferansen skal vise seg å snu opp ned på Salvos liv. Til sist blir det et spørsmål om Salvos moral. Kan han leve med seg selv dersom han tier med det han har fått vite? Skal han bryte det første og viktigste budet for en profesjonell tolk, nemlig å holde tett? Nå må han velge, er han afrikaner eller er han brite?

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202259952

EAN 9788202259952

Genre Agenter og spioner Krim

Omtalt sted England Kongo, den demokratiske republikken

Engasjerende thriller basert på de tilsynelatende uendelige trengslene for befolkningen i Øst-Kongo. Det er et område som tydeligvis lider av for mye fristende mineralformue til å å bli latt i fred av utenlandske intrigemakere.

• "Kalkede graver" av Jonathan Valin
  • "Til døden oss skiller" av Ross Macdonald
  • "Varslet mord" av Manuel Vázquez Montalbán
  • "Tilgivelse" av Patrick Flanery
  • "Den uutholdelige freden" av John Le Carré
  • "Bronselampens forbannelse" av Carter Dickson
  • "Keiserens snusdåse ; Til døden skiller oss ad ; Ni pluss Døden blir ti" av John Dickson Carr
  • "Den fjerde K" av Mario Puzo
  • "Uglen i mørket" av Patricia Highsmith