Den forfulgte Mr. Ripley

av (forfatter) og Per Kristian Gudmundsen (oversetter).

Gyldendal 2000 Heftet

Tom Ripley er morder, men politiet har aldri fått ham innenfor murene. Han lever på landet i Frankrike, sammen med sin kone Héloïse. Men han kan aldri føle seg helt trygg. En natt støter han på Billy, en ung gutt som sier han har lest om Ripley i avisene. Er Billy den han gir seg ut for? Eller er han Frank Pierson, den etterlyste sønnen til en amerikansk mangemillionær? Snart er Ripley viklet inn i et farlig spill, med livet som innsats.

Tom Ripley er morder. Politiet har jaktet på ham, men aldri fått ham innenfor murene. Han lever i fred og fordragelighet på landet i Frankrike, i nærheten av den vesle byen Villeperce, sammen med sin kone Heloise. Men han kan aldri kjenne seg helt trygg. En natt støter han på en ung gutt som kaller seg Billy Rollins. Billy påstår han har lest om Ripley i avisene. Er Billy den han gir seg ut for? Eller er han Frank Pierson, den etterlyste sønnen til en amerikansk mangemillionær? Snart er Ripley viklet inn i et farlig spill. Det fører ham til Paris, Berlin . og Amerika. Det er et spill med livet som innsats. Et spill Tom Ripley har spilt før . Patricia Highsmith (1921.1995) er blitt kalt kriminallitteraturens dronning, «the master of suspense». Hennes krimromaner utforsker psykologi og skyldfølelse hos individet, samtidig som dette pakkes inn i utspekulerte plot. Hun debuterte som forfatter i 1950 med Billett til helvete (Strangers on a train), som Alfred Hitchcock filmatiserte med stor suksess året etter.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205275423