Den coachende treneren

Bok 2[3]

Om å coache viderekomne

av (forfatter) og Erlend O. Gitsø (forfatter).

Akilles og Norges idrettsforbund og olympiske komite 2016 Heftet

Dette er den andre av tre bøker i serien Den coachende treneren. Denne boka omhandler det å være trener for dem som har holdt på noen år, og som etter hvert har funnet ut hvilke idretter de skal fortsette med.
Å være trener for denne gruppen stiller krav til mer kunnskap om utøverinvolvering, motivasjon, hvordan utøvere i ulike aldre vurderer seg selv og omgivelsene, og hvordan de responderer på de utfordringene de møter. Mange slutter dessverre med organisert idrett i 12-16-årsalderen, og håpet er at boka skal gi deg verktøyene som kan motivere barn og unge til fortsatt deltakelse.
Frank Eirik Abrahamsen har dr. grad i Idrettspsykologi fra Norges idrettshøgskole (NIH). Han har fagansvar for trenerutdanningen ved NIH og sitter i styringsgruppen for coachingnettverket i NIF. Frank har publisert en rekke forskningsartikler og bøker, særlig på temaer rundt motivasjon, konsentrasjon og stressmestring. I sin tidligere jobb ved Olympiatoppen jobbet han i mange mesterskap, eksempelvis 4 OL og 4 Paralympiske leker. «Kundelista» omfatter etter hvert rundt 50 landslag. Det store nettverket i inn- og utland fremskaffer avgjørende kunnskap for trenere, utøvere og ledere. Frank er derfor en populær kurs og foredragsholder i og utenfor idretten.
Erlend Osborg Gitsø er utdannet statsviter og er sertifisert coach (PCC). Han var tidligere universitetslektor ved seksjon for coaching og psykologi ved NIH. Nå er han partner i Impaktor AS, der han jobber med ledertrening og coaching. Erlend er emneansvarlig for coachingdelen av NIHs topptrenerutdanning i samarbeid med Olympiatoppen og sitter i styringsgruppen for coachingnettverket i NIF. Han har vært med på å utvikle flere deler av idrettens lederutdanning, og han har jobbet med en rekke idretter, både på klubb- og forbundsnivå, gjennom foredrag, programmer og fagsamlinger, og har coachet både utøvere, trenere og ledere

Forlag Akilles Norges idrettsforbund og olympiske komite

Utgivelsesår 2016

Serie Den coachende treneren (2)