Den beste sjømaten fra kalde klare farvann i Norge

av (forfatter), Knut-Espen Misje (medforfatter) og Tom Haga (illustratør).

Drivkraft forl. og Gastronomisk institutt 2011 Innbundet

Boka har oppskrifter på retter med fisk og skalldyr og beskriver bl.a. hvordan man fileterer forskjellige typer fisk, åpner østers og kamskjell, rensker krabber og har trinn for trinn-forklaringer på hvordan man lager sashimi og maki. Den har også et kapittel med fakta bl.a. om forskjellige typer fisk som er typiske for norske farvann.

Norsk sjømat er i verdensklasse og derfor har Drivkraft forlag sammen med Gastronomisk Institutt gått sammen for å markere den norske sjømatkulturen nasjonalt og internasjonalt. .Den beste sjømaten fra kalde klare farvann i Norge. inneholder en eksklusiv samling oppskrifter fra tidligere OL- og verdensmestere og samtidig tar oss med på en kulinarisk reise gjennom norsk sjømathistorie og natur. Enten du er profesjonell kokk med ambisjoner om å overgå forventningene til dine gjester, eller du er en alminnelig sjømatelsker som ønsker å gi din familie et sunt og velsmakende måltid. Vi har hentet inn et hundretalls oppskrifter som baserer seg på førsteklasses råvarer fra norske farvann . alt fra laks og ørret til sild og makrell, torsk og kveite, reker, krabbe, hummer og kråkeboller. Norge har en unik historie som sjømatnasjon, med tusenårige tradisjoner for å levere sjømat til verdensmarkedet. Enten du vet mye eller lite om norsk fiskeri og sjømat fra før, har vi funnet fram og tilrettelagt høydepunkter og historiske linjer som vil inspirere deg til å lære mer.

Forlag Drivkraft forl. Gastronomisk institutt

ISBN13 9788299782074