De likeverdige

om sosialisering og de jevnaldrendes betydning

Gyldendal akademisk 1998 Heftet

Forfatteren rokker ved forestillingen om at foreldre og andre voksne er den klart sterkeste kraften i sosialiseringsprosessen. Han mener det har vært arbeidet for lite for å forstå kvaliteten og den betydning samværet med jevnaldrende har for barns læring og utvikling. Jevnaldrendes betydning har vært undervurdert. Han viser dette gjennom en historisk analyse, men også ved å bygge opp en modell der likeverdighet blir et sentralt begrep for å forstå barns sosialisering. Med litteraturliste.

Forholdet til jevnaldrende har alltid hatt stor betydning for barns utvikling. Barn lærer av hverandre, de er opptatt av hverandre og sammenlikner seg med hverandre. Dette har i liten grad nedfelt seg i vår forståelse av sosialisering. Ivar Frønes presenterer her en helhetlig teori for sosial utvikling hvor barn-barn-relasjonen er sentral. Diskusjonen om hvorvidt hjemmet eller barnehagen gir best oppvekstvilkår, settes her i nytt lys. Den nye utgaven av De likeverdige utvider diskusjonen av jevnaldersosialisering i forhold til kjønn og vennskap. Den gir også en generell oppdatering av referanser til litteratur og forskning på området. En bok for studenter ved samfunnsfaglige studier, lærerutdanning og sosialfaglig utdanning. Erfarne fagfolk vil også finne mange spennende perspektiver her.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 1998