Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren rokker ved forestillingen om at foreldre og andre voksne er den klart sterkeste kraften i sosialiseringsprosessen. Han mener det har vært arbeidet for lite for å forstå kvaliteten og den betydning samværet med jevnaldrende har for barns læring og utvikling. Jevnaldrendes betydning har vært undervurdert. Han viser dette gjennom en historisk analyse, men også ved å bygge opp en modell der likeverdighet blir et sentralt begrep for å forstå barns sosialisering. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Forholdet til jevnaldrende har alltid hatt stor betydning for barns utvikling. Barn lærer av hverandre, de er opptatt av hverandre og sammenlikner seg med hverandre. Dette har i liten grad nedfelt seg i vår forståelse av sosialisering. Ivar Frønes presenterer her en helhetlig teori for sosial utvikling hvor barn-barn-relasjonen er sentral. Diskusjonen om hvorvidt hjemmet eller barnehagen gir best oppvekstvilkår, settes her i nytt lys. Den nye utgaven av De likeverdige utvider diskusjonen av jevnaldersosialisering i forhold til kjønn og vennskap. Den gir også en generell oppdatering av referanser til litteratur og forskning på området. En bok for studenter ved samfunnsfaglige studier, lærerutdanning og sosialfaglig utdanning. Erfarne fagfolk vil også finne mange spennende perspektiver her.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 1998
Format Heftet
ISBN13 9788200128243
EAN 9788200128243
Språk Bokmål
Sider 263
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket