De hvite steinene

Bladkompaniet 2021 E-bok

Ylva drømmer om en mann som er øm og romantisk og heilt annerledes enn de mennene hun er vant til. Han snakker fortrolig med henne i drømmene, og så viser det seg at han er en virkelig mann. Han er hatet av ei heil bygd og må leve i skjul.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 2021

Serie Sandemos klassikere

Genre Romantikk

Jeg synes det er artig å finne ut hvor Sandemo kan ha fått inspirasjon til bøkene sine. Og nå som jeg nettopp har lest Tarjei Vesaas' 'Kimen' setter jeg en knapp på at hun har hentet noe inspirasjon fra den! Sandemos naturskildringer og stemninger er fantastiske da, særskilt er hun skremmende god på skumle skoger! Så også i 'De hvite steinene'.
Etter å ha (gjen)lest Agatha Christies ‘Crooked house’ (Morder i huset) er jeg også overbevist om at Sandemo hentet inspirasjon fra den også. Og gjorde det bedre!

Sandemo-klassiker - originalt skrevet i 1970 - først for ukeblad, men har senere kommet i ulike bokformer. For de som har lest Isfolket - kan man kjenne igjen stemningen i denne boka, fra Fergeoset og Eldafjord - Myrsøkket i De Hvite Steinene, innehar all denne mystikken. En øde bugd, en dyster familiehemmelighet, romantikk, overtro og sterke karakterer. Denne boken er en av de bedre eldre romaner av Sandemo

• "Over alle grenser" av Margit Sandemo
  • "Skyggen av en mistanke" av Margit Sandemo