Dagny Juel

tro, håp og undergang

Andresen & Butenschøn 2002 Innbundet

Dagny Juel er blitt stående i historien som en sterk og skapende kvinne med nærmest magisk tiltrekningskraft. Med denne biografien forsøker forfatteren å bringe oss nærmere en forståelse av Dagnys liv og skjebne, og hvorfor historien endte som en gresk tragedie. Denne boken er skrevet etter initiativ fra Kvinnemuseet. Har litteraturliste.

Forlag Andresen & Butenschøn

Utgivelsesår 2002

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt person Dagny Juel

Det er svært vanskelig å gi terningkast til denne boka. Det er lenge siden jeg leste den, men historien henger fremdeles i meg. På tross av at Dagny Juels liv er svært fascinerende er boka skrevet med et utrolig lite flatterende språk, og dette ødelegger mye av leseopplevelsen for meg. Personlig kjøpte jeg den på kvinnemuseet i Kongsvinger, hvor hun tilbragte deler av sitt liv. Vel verdt et besøk!

• "Høytleseren - roman" av Bernhard Schlink
  • "Den fjerde nattevakt" av Johan Falkberget